Äntligen framme i Gandia!

Hola de nuevo!

Nu är jag ÄNTLIGEN framme i Gandia! Tjoho!

Resan hit tog ganska lång tid, men jag valde att resa mer eller mindre så ekonomiskt som jag kunde för att kunna lägga mer pengar på annat senare. Jag startade resan mot Gandia med att ta direktflyget från Landvetter, Göteborg, till Alicante (880:-). Efter någon försening och 3:35 timmars restid senare anlände jag på den spanska flygplatsen runt 11 tiden på kvällen. Detta innebar att det inte gick några bussar till Gandia förrän tidigast åtta på morgonen. Så i ungdomens anda testade jag på att sova över på själva flygplatsen. Kändes det inte osäkert och så? Jo, det tyckte jag. Så jag höll mig vaken tills det sista flyget hade anlänt, vilket var vid halv två tiden på natten genom att äntligen äta lite middag och kolla på Netflix serier. Som tur hade jag packat med mig min egna kudde, så jag kunde sova relativt bra på en rad stolar.

Efter ca 3:30 timmars sömn packade jag ihop mina saker innan nästa gäng flyg skulle anlända. Jag hoppade på bussen med en biljett som jag hade beställt via omio.com (280:-). Bussen tog drygt 5 timmar, med flera stopp längst vägen. När jag väl hade anlänt till Gandia förstod jag mig inte på  lokaltrafiken, så jag bestämde mig för att gå med mina väskor i en timme till kontoret där jag skulle få mina nycklar. Som vanligt var det väldigt varmt i Spanien, så jag blev helt dyngsur av en annan kaliber när jag skulle checka-in mig själv, vilket spanjorerna tyckte var roligt ^^

Efter att ha fått nycklarna till lägenheten som jag skulle dela med andra studenter begav jag mig genast dit och efter 5 minuter efter att ha tittat runt så anlände mina nya rumskamrater! 🙂

Mina nya rumskamrater bestod utav två tjejer från Nederländarna, Carmen och Emma, samt en kille från Tyskland, David.

Från vänster till höger: David, Emma och Carmen.

Direkt efter att dom kom in så visade dom mig runt och var jag skulle sova. David insisterade att jag skulle få ta dubbelsängen <3 Förklaringen till detta var att det har tydligen varit jättevarmt under natten de senaste nätterna (och jag kom två dagar efter de andra), så han föredrog att ta den lilla sängen eftersom den låg precis intill fönstret för att få det något svalare. Bra deal tyckte jag eftersom jag är en mästare på att sova utan täcke, plus att jag vid det här laget var så trött så att jag kunde antagligen sova igenom vad som helst.

Svårt att klaga på utsikten från vår fina balkong <3

Jag skickar med lite bilder från vår lägenhet till er. Här är upplägget som så att studenterna som kommer hit oftast delar lägenhet med varandra som organisatörerna från språkkursen i Gandia har fixat. Vanligast verkar att bo någonstans mellan 4-8 i samma lägenhet. Jag är nöjd med att vi är 4 personer. Lättare att organisera och så tycker jag.

Tyvärr har vi inte tillgång till poolen utanför. Men när jag råkade gå förbi där blev jag lyckligtvis insläppt och gisses vad man har vant sig vid salt vatten!!! Jag kände mig hur svag som helst när jag skulle simma runt ^^ Vad snabbt det kan gå att vänja sig vid något nytt!

¡Nos vemos en la próxima entrada del blog!

Hejsan! Jag heter Emil och är masterstudent på Medicinsk Bioteknologi. Just nu läser jag mitt femte år på Universitat Politècnica de València (UPV) via KTH:s utbytesprogram. Följ med mig i mitt bloggande där jag berättar om hur det är att leva och studera i Spanien! ¡Hasta luego!