Jakten på boende

Det är inte alltid lätt att hitta boende… Så fort jag hade fått mitt ’Letter of acceptance’ började jag kolla mer på vilka alternativ det fanns. På Università di Padova garanterar de boende i korridor till icke-europiska studenter men inte till europeiska studenter, så de flesta Erasmus-studenterna vänder sig till den privata marknaden.

Under sommaren la jag min fokus på annat än att hitta boende vilket gjorde att det kändes ganska stressigt när jag väl började. Jag rekommenderar att börja så tidigt som möjligt, om jag hade gjort om det hade jag inte ens väntat på ’Letter of acceptance’ — utan bokat något som var avbokningsbart så fort jag visste att jag skulle dit. Det är också bra att kolla upp vilka månader som är de stora semestermånaderna och högtiderna på platsen man ska till. Jag hade dålig timing när jag började leta i Augusti under Italiens största semestermånad och dessutom under högtiden Ferragosto då i princip alla är lediga.

I början kollade jag i universitetets erasmusgrupp och hittade en potentiell rumskompis men vi hittade tyvärr inte någon lämplig lägenhet for två personer. Efter att ha letat ett tag utan resultat bestämde vi oss för att leta på egna håll då det är mer flexibelt. Jag ville verkligen hitta boende innan jag åker dit men vissa åker dit och letar på plats. Om jag hade letat på plats hade jag nog åkt en månad innan men det passade tyvärr inte med mina sommarplaner. Under letandet stötte jag på flera bedragare och nästan inga seriösa erbjudanden.

Det kryllar av bedragare, särskilt på Facebook i och med att vem som helst kan gå med i grupper för utbytesstudenter. Jag stötte också på några på uthyrningshemsidor där det är lätt att skapa annonser. I grund och botten gäller sunt förnuft men det är värt att kolla upp hur det brukar vara dit man ska åka, jag läste om det här och här. Kort och gott, kolla att personen som hyr ut är en riktig människa (ID eller en trovärdig facebookprofil), kolla vad tidigare hyresgäster tyckte, boka ett videosamtal där hyresvärden visar lägenheten, säkerställ att du får rätt papper att skriva under och att uthyrningen följer de regler som gäller (tex i Italien måste det registreras hos en myndighet av uthyraren) och inga röda flaggor.

Förutom att söka på google, brukar universitetet ha listor på lämpliga sidor där man kan leta efter någonstans att bo. Vänd på varenda sten! Kolla på Facebook marketplace, i olika facebookgruppen, airbnb — alla sidor du hittar! Se om du kan få tag på någon student som pluggar där och fråga om råd. Försök vara flexibel med hur du vill bo, var öppen för att dela rum, bo i korridor, själv, med fler andra. Desto längre du väntar desto svårare blir det att hitta någonstans att bo.

När jag insåg att alla var på semester bestämde jag mig för att vänta lite och  börja söka igen i början av september. Jag hade extremt tur som av en slump fick tag på boende till slut. Anledningen till att jag hittade något var att jag hade gått med i en gruppchatt för veganska erasmusstudenter, där någon letade efter rumskamrater. Jag hoppade direkt på möjligheten och skrev att jag var intresserad, utan en sekunds tvekan. Sen skickade jag mina uppgifter (bild på pass, mail, telefonnummer etc) till hyresvärden på WhatsApp och resten gick ganska snabbt.

För att säkerställa att det inte var en till bedragare kollade jag upp hyresvärden på Facebook och LinkedIn. Det var en riktig profil med vänner, inlägg och samma person som på bilden på WhatsApp. Därefter bad jag om kontaktinformation till en tidigare hyresgäst. Jag fick kontaktuppgifterna men personen svarade inte, som tur är fick jag höra av en annan student att det var legitimt men att man eventuellt inte får tillbaka depositionen. I slutändan kände jag att depositionen var ett litet pris att betala för att veta att jag har någonstans att bo under utbytet. Lite senare hade alla vi som ska flytta in i den lägenheten videosamtal med hyresvärden. Det som gjorde henne extra trovärdig förutom att hon såg ut som på bilden och visade upp lägenheten i realtid var att hon var noggrann med att vi alla skulle ta med madrasskydd och stänga av elen när vi inte var i lägenheten pågrund av elpriserna.

Lägenheten är för fem personer, det är två dubbelrum och ett enkelrum samt kök och två badrum. Varje rum har ett bord eller skrivbord att plugga vid och en eller två enkelsängar, samt lagringsutrymme för kläder. Det finns också en liten balkong och en soffa i rummet jag ska dela. I badrummet finns också en tvättmaskin vilket känns väldigt lyxigt! Det är också ett stort plus att bo med studenter som pluggar något annat än det man själv pluggar. Det ska bli kul att lära känna dem!

I skrivande stund är jag fortfarande i Stockholm, men nu har jag det största hindret överstökat — att hitta boende. Jag har bokat flyg så den 13:e September bär det av till flygplatsen i Venedig. Sen har jag ungefär två veckor innan skolan börjar inklusive mottagning. Nu ser jag verkligen fram emot hela upplevelsen!

Här kommer ett urval för er som kommer åka på utbyte till Italien i framtiden och är ute i bättre tid än jag:

www.housinganywhere.com

www.erasmusu.com/en/student-housing

www.bedstudent.it

www.camplusapartments.it/it

www.alloggistudentipadova.it

Ci vediamo!

Medicinsk bioteknik 5:e året, Università di Padova i norra Italien.