Julfirandet är på väg till Valencia!

¡Feliz navidad!

Kanske lite tidigt, eller? ^^

Här i Valencia börjar det dyka upp allt mer och er julrelaterade saker en vecka i taget. Redan i slutet av oktober började man se sötsaker som rullades in i Mercadona (den matvarukedjan som jag brukar handla i) som hade anknytningar till julen.

Jag fick lära mig redan under Spanska 3 att man firar jul lite annorlunda mot hur man gör i Sverige. Här i Spanien är det vanligare att man firar dom s.k. ”los Reyes Magos”, vilket alltså är dom tre vise männen. Japp, det är vanligare att fira dom tre vise männens ankomst snarare än själva jultomten som ska dela ut julklapparna.

I alla fall måste jag verkligen pröva dom här kakorna för att säga om dom är goda eller inte, men det återstå att se!

För mig känns det konstigt på ett sätt att vintern och julen närmar sig (ps. jag har hört om snökaoset i Stockholm) även om det är nästan 20 grader och sol ute. Ingen snö, utan bara en massa palmer och värme.

Men både inne i stadskärnan av Valencia, samt här i Benimaclet så börjas det pyntas med jultema. Jag ser fram att se hur mycket pynt det blir!

¡Hasta luego!

Hängande julbelysning i Benimaclet
Hejsan! Jag heter Emil och är masterstudent på Medicinsk Bioteknologi. Just nu läser jag mitt femte år på Universitat Politècnica de València (UPV) via KTH:s utbytesprogram. Följ med mig i mitt bloggande där jag berättar om hur det är att leva och studera i Spanien! ¡Hasta luego!