Manifestation i Valencia

¡Buenas!

Så fredagen den 25 november var det ju Black Friday. Men istället för att köpa en massa teknikprylar så lämnade jag istället tillbaka något jag tidigare hade köpt på Media Markt ^^

Det stoppade mig dock inte ifrån att fynda andra saker. Min vinterjacka i Sverige har länge varit trasig och jag såg fram emot att kanske få fynda en bra ny vinterjacka här i Spanien. Kan vara bra eftersom jag inte har några med mig.

Men medan jag, Tony och Jhason gick längst huvudgatan mellan Xàtiva och Cólon så märkte vi snart att vi hade hamnat mitt i ett manifestationståg. Här gick folk och trumorkestrar tillsammans och demonstrerade.

Tåget som gick var en demonstration för kvinnor där mottot var ”tills dödligheterna är noll”. Från tidningen Levante (en Valenciansk dagstidning) kunde jag dagen efter läsa att sedan 2003 har det i Spanien mördats 1 171 kvinnor, där situationen inte har förbättrats under de senaste åren. Under 2022 har 38 kvinnor dött till följd på vad man på spanska säger ”asesinatos machistas”, översatt till sexistiskt mord. Jag vet för lite för att säga om det är ett medvetet mordförsök på en person för att det är just en kvinna, eller om 38 kvinnor har dött allmänt.

(Länk till artikeln: https://www.levante-emv.com/violencia-de-genero/2022/11/24/manifestacion-25n-valencia-horario-recorrido-79038596.html)

I alla fall kallas detta för macho-terrorism och det är en återkommande demonstration varje år den 25 november där man säger att man kommer fortsätta demonstrera tills vi når 0 mördade kvinnor. Detta är en del av s.k. 25N-rörelsen.

I tåget fanns olika grupper som lyfte kvinnor på olika sätt. Bland annat protester mot kvinnovåld i Iran, diskriminering mot kvinnor på arbetsplatser, protest mot hatbrott på transsexuella, osv.

I allmänhet kändes det som en väldigt lugn men aktiv manifestation där det fanns alla slags människor i tåget. På något sätt kändes det som att hela Valencia var med, familjer, kvinnor, män, unga, äldre, etc. Det var ju också bra tajmat med Black-Friday eftersom det redan var många människor ute på shoppinggatan, så alla var ju med och diggade till trummorna <3

¡Ciao!

Hejsan! Jag heter Emil och är masterstudent på Medicinsk Bioteknologi. Just nu läser jag mitt femte år på Universitat Politècnica de València (UPV) via KTH:s utbytesprogram. Följ med mig i mitt bloggande där jag berättar om hur det är att leva och studera i Spanien! ¡Hasta luego!