Metorologisk klass 2 varning i Valencia

¡Hola!

Så från och med igår kväll och hela dagen idag så anses det vara ett klass 2 regnoväder i Valencia-området. Det innebär att vissa parker stängs och allmänheten varnas om vad som komma skall.

För mig som är ganska van med regnoväder så tycker jag inte att det känns så märkvärdigt när det är just klass 2 här nere i Valencia. Snarare att et åskar och mullrar något mera än hemma, vilket får det att verka mer allvarligt än vad det egentligen är. Det har inte direkt varigt några stora översvämningar trots att staden i Valencia är så pass platt.

Man får däremot höra ganska ofta spanjorerna säga att dom själva är inte så vana med dessa typer utav väderfenomen. T.om. under välkomstpresentationerna till UPV och ETSII-fakulteten så skyltades det om att Valencia hade i snitt 300 soliga dagar varje år.

Jag har fått höra att Valencia har en relativ unik geografisk plats. Närheten av den s.k. valenciska gulfen och medelhavet, tillsammans med resten av valencias geografi, gör att väderprognoser är nästan helt omöjliga att kunna lita på (därför har jag alltid ett paraply i min väska).

Igår t.ex. när jag hade min kvällskurs i Genomisk analys (18:15-21:15) var det en kollega till min föreläsare som kom in under hans presentation och sa att det skulle börja regna en del vid 21-tiden. Det var ju snällt vidarebefordrat eftersom han brukade cykla till och från skolan. Så då sa föreläsaren att han skulle försöka avrunda föreläsningen så att vi kunde ta oss hem tidigare. Dock hann det börja regna en del snart inpå att han sa så.

Enligt den senaste prognosen ska det regna hela dagen idag och komma upp mot 80 mm regn. Men jag hade ändå planerat att gå se Black Panther: Wakande Forever ikväll på bio, så det var ju perfekt planerat för en sån här regnig dag 🙂

Regnigt värre när man vaknade upp imorse.
Såhär såg regnovädret ut igår vid 21 tiden när jag min lektion slutade. Källa: https://openweathermap.org/
På UPVs hemsida kan man se varningar för olika campus som innefattas av UPV. Här här mitt campus, alltså Vera. Källa: https://www.upv.es/emergencia?p_idioma=i
Beskrivning av dom olika nivåerna av varningar.

¡Adiós!

Hejsan! Jag heter Emil och är masterstudent på Medicinsk Bioteknologi. Just nu läser jag mitt femte år på Universitat Politècnica de València (UPV) via KTH:s utbytesprogram. Följ med mig i mitt bloggande där jag berättar om hur det är att leva och studera i Spanien! ¡Hasta luego!