Konsert i Palau de les Arts

¡Buenas!

Igår var jag tillsammans med ett gäng tyska kompisar där vi gick för att se Gustavo Gimeno leda sin orkester i Palau de les arts. Kvällen var fantastisk och det känns som att jag har bockat av en viktig sak på min att-göra-i-Valencia-innan-jag-åker-hem lista!

Om ni någonsin är i Valencia och är under 28 år kostar det er bara 10 euro att sitta i publiken. Till skillnad mot ca 60 euro om man går som ”vuxen”.  Detta tyder verkligen på att man vill primera ungdomar att få uppleva den här typen av kultur.

Under kvällen spelades stycken från Johannes Brahms (1833-1897) och Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791). Båda delarna var jättekul att få höra. Men jag måste ändå säga att min favorit del var pianistens solo under andra akten. Den kändes mer modern och tilltalade mig mer.

Här finns också en länk till en video som förklarar lite mer om byggnaden och vad dom har där: https://www.lesarts.com/en/quien-somos/

¡Hasta luego!

Palau de les arts är verkligen en av dom häftigaste byggnaderna jag har sett!
Kvällens orkester leddes av Gustavo Gimeno, med ett inslag av Javier Perianes på piano.
Som tur var kunde man få frisk luft bland ett par palmträd när man gick ut från konserthallen.
Från Palau de les arts kan man få en fantastisk överblick på vetenskapsmuséet (till vänster), Hemisfären (mitten) och Umbracle (till höger).
Hejsan! Jag heter Emil och är masterstudent på Medicinsk Bioteknologi. Just nu läser jag mitt femte år på Universitat Politècnica de València (UPV) via KTH:s utbytesprogram. Följ med mig i mitt bloggande där jag berättar om hur det är att leva och studera i Spanien! ¡Hasta luego!