Slutpresentation

Hej!

Nu har vi haft slutpresentation av höstterminens projekt!

Alla blev tilldelade skärmar och bord för att hänga sina ritningar och ställa upp sina modeller. Vi trodde att vi som vanligt skulle hålla en 3 min kort presentation och hade förberett oss för detta men det blev istället som ett diskussions-mingel där kritikerna gick runt själva och ställde lite frågor eller ville ha projektet förklarat på 1 min.

Tezuka gick runt och satte blå lappar vid de projekten han tyckte var extraordinära så att kritikerna kunde se vad han tyckte, mycket konstigt. Jag fick en lapp och kände mig uppskattad.

Sedan avslutades dagen med att alla elever satte sig som publik medans varje kritiker gick upp och pratade i mikrofon om vilka projekt de gillade bäst och varför. Varje kritiker valde ut ett projekt att ge ett pris till. Ingen utbytesstudent fick ett pris, men det var ganska skönt. De som fick pris förtjänade verkligen utmärkelsen.

Vi fick även betyg och det får vi inte på KTH. Jag fick högsta betyg så jag känner ändå att jag fick revansch på den här terminen som verkligen började som en kalldusch.

Mitt projekt heter ”GATHERING LIGHT” och handlar om hur eld var den första mittpunkten vi (människor) samlades kring. Jag undersökte event som sker kring elden och manifesterade hur vi borde umgås kring eld mer i städerna för att skapa samhörighet och en punkt att samlas vid. Programmet i huset är utställningar av olika traditionella japanska hantverk som du även får testa på, en konsertsal, en restaurang där du grillar din egen mat vid bordet (förekommer mycket i japan; yakiniku, yakitori..) och allt detta sker kring eld som också gör att huset glöder av varmt ljus. En stor kontrast till Shibuyas maxade skyltar och reklamer.

Elias (också utbytesstudent från KTH) fyllde år samma dag så vi gick ut och firade honom på kvällen i Shibuya med sashimi, saké och öl!

Masterstudent på KTH Arkitekturskolan som studerar sitt fjärde år på Tokyo City University via KTHs utbytesprogram.