Spansk vs. Svensk högskoleutbildning

¡Hola!

Nu när man börjar närma sig slutet av sitt utbyte tänkte jag presentera några skillnader som ni som ska studera här på UPV kan finna intressant.

Tentorna är ofta flervalstest

Tentorna går väldigt fort att skriva (30-60 min), det finns ingen tentavakt mer än läraren/assistenterna i kursen och det gäller bara att ringa in rätt svar. Däremot kan du få minuspoäng vilket brukar ligga på ungefär -0.5, -0.33 eller -0.25 beroende på kurs. Du får inte minuspoäng om du inte svarar på frågan.

Du kan se dina klasskamraters betyg

Medan det kämpas av KTH:s studenter att ha fullt anonymiserade tentor så kan dom spanska studenterna se vad alla fick för betyg på labbkursen, inlämningen och tentan. Något som antagligen är ett brott mot GDPR. Men GDPR pratas inte så mycket om i Spanien, så dom tycker väl att det är helt normalt.

För spanjorerna kostar utbildningen pengar

Viktigt att komma ihåg är att spanjorerna betalar för sin utbildning. Allt från 5000 kr till 13 000 per år för dom offentliga universiteten. Dom privata kan kosta avsevärt mycket mera. Det kanske är en anledning till att det finns så otroligt många anställda på campus. Men jag har verkligen ingen insyn till universitetets ekonomi.

Däremot gör detta att det är vanligare att universitetet erbjuder deltidsjobb för sina studenter. T.ex. att jobba på den internationella avdelningen eller för ett sjukhus i närheten.

Schemat är då ofta lagt så att masterstudenter som jobbar samtidigt kan jobba på morgonen och ta sina lektioner på eftermiddagen.

Vanligt att akutplugga 2 dagar innan

Man ska absolut inte ta för givet att man bara behöver gå på lektionerna och sen dyka upp på tentan för att klara kursen. Men det är ett bra tips att fokusera på vad som har sagts på föreläsningarna och plugga in det.

Det finns inte lika många gamla tentor som på KTH så man får göra sitt bästa. Många går in på hemsidan https://www.wuolah.com. Det är där man kan hitta tidigare års arbeten som man kan plugga på.

Så även om tentorna kan kännas lättare så gäller det ändå att plugga in materialet. Lite mer likt gymnasiet skulle jag säga där man kanske lägger någon dag innan för att plugga istället för en hel period som på KTH.

Sen är det ju ofta så att i Spanien läser man alla sina kurser under hösten och har tenta i dom kurserna i december/januari och omtentan i februari.

¡Adiós!

Hejsan! Jag heter Emil och är masterstudent på Medicinsk Bioteknologi. Just nu läser jag mitt femte år på Universitat Politècnica de València (UPV) via KTH:s utbytesprogram. Följ med mig i mitt bloggande där jag berättar om hur det är att leva och studera i Spanien! ¡Hasta luego!