Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2025
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Formgivningens olika moment fram till och med framtagandet av förslagshandlingar till projektet
Relevanta regler, förutsättningar, begränsningar och möjligheter för gestaltnings- och planeringsarbetet av en fristående publik byggnad för ett specifikt ändamål
En fördjupad syn på arkitektur och dess rumsligheter ges genom analyser av exempel
Ljussättningens påverkan på upplevelsen av rummet och platsen
Grundläggande begrepp för förståelse av ljusets egenskaper
Ljusets betydelse för vår hälsa, vårt välbefinnande och vår trygghet
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
beskriva moment i formgivningsarbetet av en fristående byggnad
utföra ett gestaltningsarbete med hänsyn till faktorer som påverkar utformningen av en fristående byggnad
presentera ett förslag till en platsspecifik byggnad där hänsyn tagits till omgivningen, miljön, regelverk, syftet med byggnaden, upplevelsen av byggnaden och konstruktionen av byggnaden
förklara bakgrunden till de arkitektoniska val som gjorts i gestaltningsarbetet
redogöra för ljusets grundläggande fysikaliska och perceptuella egenskaper, begrepp och definitioner
fredogöra för styrande regelverk kring ljus inomhus
utföra en mindre ljusplanering med hänsyn tagen till rummets egenskaper, material och utformning
förklara val av belysning med hänsyn till hållbarhet och miljö
Läraktiviteter
FÖRELÄSNINGAR
Föreläsningarna ges i början av kursen och behandlar de faktorer som måste tas hänsyn till vid gestaltandet av en fristående byggnad som både är en arbetsplats och en publik byggnad på en framträdande plats i staden.
SEMINARIER
Tre seminarier ges under kursen, ett med fokus på skissprocesser och formgivning, två med fokus på ljusdesign.
STUDIEBESÖK
Ett studiebesök görs i början av kursen som inspiration till projektuppgiften. (PROA och PROB)
Kursen avslutas med två dagars studiebesök avsedda att ge studenterna arkitektoniska upplevelser att ta med ut i yrkeslivet som en del av en personlig arkitekturdatabas. (PROC)
UPPGIFTER
PROA - formgivning av en fristående byggnad. Arbete i grupp. PROB - både labbuppgifter på plats, enskilda uppgifter och en slutlig ljusdesignuppgift knuten till PROA. Slutligen en studiebesöksrapport som analyserar utvalda objekt och deras arkitektur.
Redovisningstillfällen
Mittredovisning
Halvdag - Närvaro vid hälften av projektredovisningarna
Slutredovisning
Heldag - Närvaro vid alla projektredovisningar.
EXAMINERANDE MOMENT
PROA - Projekt, 4,0 hp, betygsskala: P, F
Deltagande vid alla handledningstillfällen
Likvärdigt deltagande vid presentation av projektet (mittredovisning samt slutredovisning)
Inlämning av powerpoint presentation, enligt krav.
Inlämning av skalenliga ritningar i pdf, enligt krav.
Inlämning av loggbok, ifylld personligen av varje gruppmedlem enligt anvisning.
PROB - Projekt, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Inlämning av ljusövning med beskrivande text
Inlämning av skalenlig mörkerplan i pdf
Belysningsförslag med beskrivande text.
PROC - Rapport, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Redovisning i text och bild av studieresa/besök
Fx-komplettering
Vid ej godkänd PROA, då gruppen har missat en eller flera av kriterierna ovan, ges möjlighet att utföra komplettering. Gruppen ansvarar gemensamt för projektet, men eventuella kompletteringsuppgifter utförs av den person som ansvarat för den ritningen eller delen av presentationen. Tid för inlämning av komplettering: 5 arbetsdagar efter att kompletteringsmeddelande delgetts. Komplettering av komplettering: 5 arbetsdagar efter att kompletteringsmeddelande delgetts. Berörda studenter/studentgrupper informeras via feedback/kommentar på inlämningsuppgiften i Canvas.
Vid godkänd PROA godkänns de studenter i gruppen som deltagit likvärdigt. Kompletteringsuppgift ges den student som inte deltagit likvärdigt i projektet. Berörd student informeras via epost.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Arkitekt 3.0, Jenny Eringstam & Nina Sandahl, 2022, AB Svensk Byggtjänst, ISBN 9 789 179 171 360
REFERENSLITTERATUR
The Architecture School Survival Guide, Iain Jackson, 2015, ISBN: 978 178067 579 4, Laurence King Publishing Ltd
Skapande handling - - om idéernas födelse; Pirjo Birgerstam, 2000, ISBN 9789144013992, Studentlitteratur AB
Ljus och Rum, planeringsguide för belysning inomhus, ISBN 978 91 637 2488-6, Ljuskultur Magnus Franzén
Arkitektens handbok, version 2019 och framåt. ISBN 9 789 144 123 608
Neufert Architects' Data, Ernst Neufert, 5th Edition, ISBN: 9781119284352, Wiley-Blackwell
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
PROA - Projektuppgift A, skiss, 4,0 hp, Betygsskala: P, F
PROB - Projektuppgift B, ljus, 2,0 hp, Betygsskala: P, F
PROC - Projektuppgift C, studieresa, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
För slutbetyg på kursen krävs betyg P på samtliga projektuppgifter samt närvaro på kursens obligatoriska moment.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.