Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

AF1752 Renovering, om- och tillbyggnad 1 7,5 hp

Kurs-PM HT 2025-50084

Version 3 – 2025-10-07 14:53:23

Kursomgång

HT 2025-50084 (Startdatum 2025-10-27, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ABE/Byggteknik och design

Kurs-PM HT 2025

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2024

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Kursen behandlar hur ett arkitektoniskt ombyggnadsprojekt utvecklas från behovsanalys till lokalprogram och vidare till förslagshandling.  Projektarbetet utförs i mindre grupper. 
  • Fokus ligger på arbetsplatsen som arkitektonisk miljö där studenterna fördjupar sig i hur aktuella lagar och regler samt konstruktion och teknik påverkar utformningen, samt även hur samhällets förändringar påverkat och påverkar gestaltningen av dagens kontorsmiljöer.
  • Hållbarhetsaspekter gällande nutida och framtida kontorsombyggnader utgör ett viktigt inslag i kursen och förutsätts komma till uttryck i de av studenterna planerade rumsliga miljöerna. 
  • Kursens viktiga bas är de schemalagda momenten: studiebesök, föreläsningar, seminarium och handledningar. Dessa lägger grunden för arbetet med kursens ombyggnadsprojekt samt behandlar de ämnen som tas upp i kursens tentamen.

Lärandemål

 Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • förstå och beskriva hur ett projekt skapas och utvecklas från behovsanalys till förslagshandling
  • använda lagar och regler som styr planeringen och projekteringen av arbetsplatser
  • redogöra översiktligt för arkitekturhistoria med betoning på konstruktion
  • bearbeta, gestalta och redovisa ett förslag på ombyggnad av en lokal till en arbetsplats
  • sammanställa och presentera ett lokalprogram och ett gestaltningsprogram för projektet
  • tillämpa erhållna kunskaper om hållbar utveckling när det gäller projektering av arbetsplatser
  • reflektera över och visa byggnadsteknikens påverkan på gestaltningen.

Läraktiviteter

Kursens huvudmoment är ett verklighetsbaserat ombyggnadsprojekt. Lärandemålen (LM) examineras till två tredjedelar genom att studenterna i mindre grupper arbetar med ett ombyggnadsprojekt, PROA, 5 hp. (se tabell 1)

För att studenten ska lyckas med detta presenteras i början av kursen de många parametrar som behöver tas hänsyn till för att åstadkomma ett godkänt projekt. Kursen är därför intensiv de första veckorna och alla de schemalagda aktiviteterna bör ha hundraprocentig närvaro. Varje grupp presenterar slutligen sitt ombyggnadsförslag på ett professionellt sätt. En loggbok förs, liknande de dagboksanteckningar konsulter är ålagda att föra.

Delar av lärandemålen examineras genom en tentamen, TEN1, 2,5 hp (Se tabell 1)

Formativ bedömning

Formativ bedömning ges genom handledningstillfällen.

Summativ bedömning

Den summativa bedömningen görs med kriterier presenterade i tabell 2.

Tabell 1. Lärandemålens examinationsformer.

  Lärandemål PROA    TEN1   
1 förstå och beskriva hur ett projekt skapas och utvecklas från behovsanalys till förslagshandling X X
2 använda lagar och regler som styr planeringen och projekteringen av arbetsplatser X X
3 redogöra översiktligt för arkitekturhistoria med betoning på konstruktion   X
4 bearbeta, gestalta och redovisa ett förslag på ombyggnad av en lokal till en arbetsplats X  
5 sammanställa och presentera ett lokalprogram och ett gestaltningsprogram för projektet X  
6 tillämpa erhållna kunskaper om hållbar utveckling när det gäller projektering av arbetsplatser X X
7 reflektera över och visa byggnadsteknikens påverkan på gestaltningen. X  

Tabell 2. Lärandemål med korresponderande betygskriterier

Lärandemål Examinationsmoment P - Godkänt
1 PROA förstå och beskriva hur ett projekt skapas och utvecklas från behovsanalys till förslagshandling genom arbetet med projektet. Slutpresentationen av projektet ska visa tydligt resultat av behovsanalysen/ lokalprogrammet, samt förklara de gestaltningsval som gjorts. Projektet är ritat i detaljering som en förslagshandling.
1 TEN1 förstå och beskriva hur ett projekt skapas och utvecklas från behovsanalys till förslagshandling: 65 % rätta svar
2 PROA använda de lagar och regler som styr planeringen och projekteringen av arbetsplatser i gestaltningen av kursens ombyggnadsprojekt, inklusive beräkning av gångavstånd till utrymmesväg vid brand.
2 TEN1 Känna till lagar och regler som styr planeringen och projekteringen av arbetsplatser, inklusive brandregler: 65 % rätta svar
3 TEN1 65 % rätta svar
4 PROA

Alla uppgiftens inlämningskrav och närvarokrav uppfyllda.

Planer, fasader och sektioner ska vara korrekt ritade i detaljering som en bygglovshandling.

Projektets slutresultat ska uppvisa användandet av hållbara parametrar.

Varje gruppmedlem uppvisar jämlik delaktighet i de muntliga presentationerna, samt enligt loggbok jämlik fördelning av arbetsuppgifter i projektet.

Den muntliga presentationen av projektet beskriver sambandet mellan gruppens analys av projektets förutsättningar, begränsningar och valt koncept med dess slutresultat.

5 PROA Alla uppgiftens inlämningskrav uppfyllda.
6 PROA I projektet är ett flertal gestaltningsval gjorda med hållbarhetsmål som utgångspunkt.
6 TEN1 65 % rätta svar
7 PROA Projektets slutresultat visar i plan och sektion att hänsyn tagits till konstruktion samt att teknik och VVS kan lösas.

Förberedelser inför kursstart

Rekommenderade förkunskaper

Kunna använda programvaran Revit, ArchiCad eller likvärdigt ritningsprogram

Särskilda förberedelser

Revit: Repetera hur du gör en centralfil, samt starta upp en fil som båda i gruppen kan arbeta med samtidigt.

Att göra: Titta på instruktionsfilmen innan kursen börjar och följ anvisningarna.

Dra nytta av tidigare kursutvärderingens svar på frågan "Vilket råd skulle du vilja ge till framtida kursdeltagare?":

  • Börja med projektet i tid och planera tiden rätt!
  • Kom till skolan och arbeta tillsammans istället för att dela upp uppgifterna helt. Det blir enklare att bolla ideér då.
  • Börja tidigt med att rita i Revit så att ni kan få feedback på handledningsmötet. Det är bra eftersom man kommer behöva göra flera ändringar till slutpresentationen.
  • Börja tidigt med projektet, kräver mer tid än vad man tror.
  • Planera, planera, planera att göra allt i tid, det kommer att hjälpa er och göra klart projektet i tid samt hinna ändra i det.
  • Börja i tid, lägg ner tid, ha en öppen dialog i gruppen och vrid och vänd! Till slut finns de en bra lösning för även svåra problem som uppstår!
  • Lita på Cecilias uttryck angående att planritningar blir så bra som antalet gånger man behöver rita om dom. Dvs börja i tid och testa olika lösningar!
  • Gör allt i tid och börja så fort det går. Bättre att ha många ideér och göra mycket i början för att sen kunna ta det lite mer lugnt än att behöva stressa allt sista veckorna.
  • Se till att ha så mycket som möjligt klart inför handledningarna för att hinna få feedback på alla delar inför slutredovisningen. Lägg mycket tid på projektarbetet så att ni får möjlighet att prova flera olika lösningar. Våga också tänka utanför boxen.
  • Tid är nyckeln till ett bra projekt!
  • Sätt tidsplan och dela upp arbetet.

Kurslitteratur

  • Arkitekt 3.0, Jenny Eringstam & Nina Sandahl, 2022, AB Svensk Byggtjänst, ISBN:9789179171360
  • Så byggdes husen 1880-2020 - Arkitektur, konstruktion och material i våra flerbostadshus under 140 år, Cecilia Björk, Per Kallstenius, Laila Reppen, 2022, AB Svensk Byggtjänst, ISBN 9 789 179 170 943
  • PBL - Plan- och bygglag (2010:900) Kapitel 8
  • BFS 2024:7 (brand)
  • BFS 2024:8 (hälsa & miljö)
  • BFS 2024:9 (säkerhet vid användning)
  • BFS 2024:12 (tillgänglighet)
  • Arbetsmiljölag (1977:1160)
  • AFS 2023:12 (utformning av arbetsplatser)
  • SS 21054:2020 Area och volym för byggnader (studenter på KTH har fri tillgång till SIS standarder)

Referenslitteratur:

  • Rita detaljer, Niclas Hedin, 2020 AB Svensk Byggtjänst, ISBN 978-91-7917-009-7
  • Arkitektens handbok, version 2019 och framåt. ISBN 9 789 144 123 608
  • Bygga Hus Illustrerad bygglära, Bengt Strandberg, Fredrik Lavén. ISBN 9 789 144 109 169
  • SS_EN_17037_2018_A1_2021_EN

Programvara

Revit (alt. ArchiCad under förutsättning att alla i projektgruppen kan använda den programvaran)

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • PROA - Projekt, 5,0 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Skriftlig tentamen, 2,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

PROA - Projekt, 5,0 hp

För godkänt, se tabell 2. Dessutom:

  • Minst 80% närvaro vid föreläsningar, 100% närvaro vid seminarier, studiebesök och redovisningstillfällen.
  • 80% deltagande vid handledningstillfällen
  • Likvärdigt deltagande vid presentation av projektet (mittredovisning samt slutredovisning)
  • Inlämning av powerpoint presentation, enligt krav.
  • Inlämning av skalenliga ritningar i pdf, enligt krav.
  • Inlämning av loggbok vid två tillfällen, ifylld personligen av varje gruppmedlem enligt anvisning. (mittredovisning samt slutredovisning)

TEN1 - Skriftlig tentamen, 2,5 hp

För godkänt: Se tabell 2. 

Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier

Se tabell 1 och 2

Möjlighet till komplettering

Vid ej godkänd PROA, då gruppen har missat en eller flera av kriterierna ovan,  ges möjlighet att utföra komplettering. Gruppen ansvarar gemensamt för projektet. Tid för inlämning av komplettering: 10 arbetsdagar efter att kompletteringsmeddelande delgetts. Komplettering av komplettering: 10 arbetsdagar efter att kompletteringsmeddelande delgetts. Berörda studenter/studentgrupper informeras via feedback/kommentar på inlämningsuppgiften i Canvas.

Vid godkänd PROA godkänns de studenter i gruppen som deltagit likvärdigt. Kompletteringsuppgift ges den student som inte deltagit likvärdigt i projektet. Berörd student informeras via epost.

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Övriga föreskrifter

Ersätter AF1716 fr.o.m. läsår 21/22.

Kursspecifik information om generativ AI

Generativa AI-verktyg får användas i alla examinerande moment och uppgifter så länge användningen följer kursens riktlinjer, om inget annat uttryckligen framgår. Du rekommenderas även att följa kursens riktlinjer för icke-examinerande moment och uppgifter. Riktlinjerna för användningen av generativ AI är utformade för att främja lärandet och uppfyllandet av kursens lärandemål.

Riktlinjer för användning av generativ AI 

Generativ AI får användas i kursens examinerande moment så länge du använder det på ett sätt som är:

  • ansvarsfullt
  • etiskt
  • akademiskt hederligt.

Ett exempel på hur du uppfyller dessa riktlinjer är att vara transparent med din använding av generativ AI, vilket innebär att din användning måste redovisas. Du finner fler kursspecifika exempel under rubriken "Exempel på tillåten användning". 

Notera återigen att riktlinjerna bara måste följas för examinerande moment, men för att främja ditt lärande rekommenderas du att även följa dem för icke-examinerande moment.

Exempel på tillåten användning

Här nedan ges exempel på tillåten användning av generativ AI i kursen. Rådfråga din lärare om du funderar på andra användningsområden.

  • Idégenerering: Det är OK att använda AI för att få inspiration, strukturera tankar eller formulera frågor. Det är dock alltid bra att tänka självständigt först så att inte AI-verktyget begränsar dina perspektiv.
  • Textformattering: Det är OK att använda AI för att kontrollera skriven text för exempelvis grammatik eller tydlighet. Med en stor varning: Det är mycket viktigt att inte låta AI ta över skrivandet. Det är bättre att låta texten ha kvar ditt personliga uttryckssätt, även om det inkluderar grammatiska felaktigheter.

Obs! Kom ihåg att kritiskt granska material skapad av generativ AI. Du som student är fullt ansvarig för allt material du lämnar in och måste kunna försvara och förklara det helt utan stöd från generativ AI. 

Exempel på otillåten användning

Här nedan beskrivs några exempel på den användning av generativ AI i examinerande moment som räknas som otillåten hjälp, försök till vilseledande eller fusk. Detta är inte en komplett lista, rådfråga alltid din lärare om du är osäker på om din användning är tillåten.

  • Fullständig uppgiftslösning: AI får inte användas för att generera hela inlämningsuppgifter, rapporter eller tentasvar.
  • Användning utan att redovisa att ett AI verktyg använts: Se nedan "Redovisning av AI-användning"

Redovisning av AI-användning 

För att säkerställa akademisk transparens måste du redovisa om och hur AI har använts i ditt arbete. Redovisningen ska göras på följande sätt: 

  • Exempelvis: “Bild skapad av AI-verktyg 1” eller “denna text har formaterats med AI-verktyg 2 med följande prompt:...”
  • Fler exempel: 

Om generativ AI har använts för att generera text: 

“Jag skrev min inlämningsuppgift helt på egen hand men tog hjälp av AI för redigering av texten och för att reducera upprepade uttryck i denna för att göra texten mer stringent och koncis. För detta använde jag ChatGPT 4.0 och utgick från min egen text. Detta gjorde jag för att jag hade svårt att själv avgöra om vissa partier i texten kunde uteslutas. Dessa textpartier har jag även markerat med “asterisk, *”. 

“Jag använde ChatGPT 4.0 för förklara det teknikvetenskapliga begreppet “XYZ” som jag haft svårt att få hur det ska tillämpas. På så vis har jag fördjupat min förståelse för begreppet och ämnet som jag var osäker på. Jag verifierade sedan att uppgifterna stämde genom att kontrollera informationen i källan “A” som jag först inte hade tillgång till.”

”Jag använde Copilot för att brainstorma möjliga forskningsfrågor inom ämnet. AI föreslog fem olika vinklar, varav jag valde att vidareutveckla två av dem genom egen litteratur- genomgång. Ett exempel på en AI-genererad idé som jag modifierade var att undersöka 'hur användning av digitala verktyg påverkar studentengagemang', vilket jag omformulerade till att fokusera specifikt på interaktiva funktioner och deras effekt på lärande.”

Om generativ AI har använts för att generera bilder:

“Bild genererad med DALL-E (ChatGPT 4.0), av “studentens namn”, med prompten “X ...”

“Bild genererad med Adobe FireFly 3, av “studentens namn” med prompten “IC-kretsar i ett laboratorium, närbild.”

Disciplinära åtgärder vid otillåten AI-användning 

Allt du lämnar in måste vara din egen prestation – även om generativ AI används som stöd måste tankegångarna och slutsatserna vara dina egna. Användning av generativ AI på ett otillåtet sätt i examinerande moment betraktas som försök till vilseledande och kan leda till disciplinära åtgärder. Var därför noga med att följa informationen på denna sida samt redovisa din användning av generativ AI. 

Frågor eller osäkerheter?  

Kontakta kursansvarig för vägledning och förtydligande av denna information, eller om du felaktigt anklagas för otillåten användning av generativ AI i kursens examinerande moment. 

Fakta om kursomgång

Startdatum

2025-10-27

Kursomgång

  • HT 2025-50084

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ABE/Byggteknik och design

Kontakter