Generativa AI-verktyg får användas i alla examinerande moment och uppgifter så länge användningen följer kursens riktlinjer, om inget annat uttryckligen framgår. Du rekommenderas även att följa kursens riktlinjer för icke-examinerande moment och uppgifter. Riktlinjerna för användningen av generativ AI är utformade för att främja lärandet och uppfyllandet av kursens lärandemål.
Riktlinjer för användning av generativ AI
Generativ AI får användas i kursens examinerande moment så länge du använder det på ett sätt som är:
- ansvarsfullt
- etiskt
- akademiskt hederligt.
Ett exempel på hur du uppfyller dessa riktlinjer är att vara transparent med din använding av generativ AI, vilket innebär att din användning måste redovisas. Du finner fler kursspecifika exempel under rubriken "Exempel på tillåten användning".
Notera återigen att riktlinjerna bara måste följas för examinerande moment, men för att främja ditt lärande rekommenderas du att även följa dem för icke-examinerande moment.
Exempel på tillåten användning
Här nedan ges exempel på tillåten användning av generativ AI i kursen. Rådfråga din lärare om du funderar på andra användningsområden.
- Idégenerering: Det är OK att använda AI för att få inspiration, strukturera tankar eller formulera frågor. Det är dock alltid bra att tänka självständigt först så att inte AI-verktyget begränsar dina perspektiv.
- Textformattering: Det är OK att använda AI för att kontrollera skriven text för exempelvis grammatik eller tydlighet. Med en stor varning: Det är mycket viktigt att inte låta AI ta över skrivandet. Det är bättre att låta texten ha kvar ditt personliga uttryckssätt, även om det inkluderar grammatiska felaktigheter.
Obs! Kom ihåg att kritiskt granska material skapad av generativ AI. Du som student är fullt ansvarig för allt material du lämnar in och måste kunna försvara och förklara det helt utan stöd från generativ AI.
Exempel på otillåten användning
Här nedan beskrivs några exempel på den användning av generativ AI i examinerande moment som räknas som otillåten hjälp, försök till vilseledande eller fusk. Detta är inte en komplett lista, rådfråga alltid din lärare om du är osäker på om din användning är tillåten.
- Fullständig uppgiftslösning: AI får inte användas för att generera hela inlämningsuppgifter, rapporter eller tentasvar.
- Användning utan att redovisa att ett AI verktyg använts: Se nedan "Redovisning av AI-användning"
Redovisning av AI-användning
För att säkerställa akademisk transparens måste du redovisa om och hur AI har använts i ditt arbete. Redovisningen ska göras på följande sätt:
- Exempelvis: “Bild skapad av AI-verktyg 1” eller “denna text har formaterats med AI-verktyg 2 med följande prompt:...”
- Fler exempel:
Om generativ AI har använts för att generera text:
“Jag skrev min inlämningsuppgift helt på egen hand men tog hjälp av AI för redigering av texten och för att reducera upprepade uttryck i denna för att göra texten mer stringent och koncis. För detta använde jag ChatGPT 4.0 och utgick från min egen text. Detta gjorde jag för att jag hade svårt att själv avgöra om vissa partier i texten kunde uteslutas. Dessa textpartier har jag även markerat med “asterisk, *”.
“Jag använde ChatGPT 4.0 för förklara det teknikvetenskapliga begreppet “XYZ” som jag haft svårt att få hur det ska tillämpas. På så vis har jag fördjupat min förståelse för begreppet och ämnet som jag var osäker på. Jag verifierade sedan att uppgifterna stämde genom att kontrollera informationen i källan “A” som jag först inte hade tillgång till.”
”Jag använde Copilot för att brainstorma möjliga forskningsfrågor inom ämnet. AI föreslog fem olika vinklar, varav jag valde att vidareutveckla två av dem genom egen litteratur- genomgång. Ett exempel på en AI-genererad idé som jag modifierade var att undersöka 'hur användning av digitala verktyg påverkar studentengagemang', vilket jag omformulerade till att fokusera specifikt på interaktiva funktioner och deras effekt på lärande.”
Om generativ AI har använts för att generera bilder:
“Bild genererad med DALL-E (ChatGPT 4.0), av “studentens namn”, med prompten “X ...”
“Bild genererad med Adobe FireFly 3, av “studentens namn” med prompten “IC-kretsar i ett laboratorium, närbild.”
Disciplinära åtgärder vid otillåten AI-användning
Allt du lämnar in måste vara din egen prestation – även om generativ AI används som stöd måste tankegångarna och slutsatserna vara dina egna. Användning av generativ AI på ett otillåtet sätt i examinerande moment betraktas som försök till vilseledande och kan leda till disciplinära åtgärder. Var därför noga med att följa informationen på denna sida samt redovisa din användning av generativ AI.
Frågor eller osäkerheter?
Kontakta kursansvarig för vägledning och förtydligande av denna information, eller om du felaktigt anklagas för otillåten användning av generativ AI i kursens examinerande moment.