Du hittar kurs-PM för nyare kursomgångar på sidan Kurs-PM.
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2019
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Centrala vetenskapsfilosofiska begrepp och ämnen: kunskap, former av kunskapsförnekelse, förklaringar, orsaker, slutledningsmetoder, lagar, teorier, modeller, reduktionism, underbestämning, teoriberoende, falsifiering, demarkation, positivism, vetenskapliga värderingar, vetenskapligt framåtskridande, upprepbarhet.
Centrala metodbegrepp och metodfrågor: observationer, experiment, simuleringar, hypoteser och hypotesprövning, hypotesgenerering, validitet, reliabilitet, blindning, randomisering, kvalitativa och kvantitativa data.
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten - kunna redogöra för och diskutera centrala vetenskapsfilosofiska begrepp och ämnen,
- kunna redogöra för och diskutera centrala metodbegrepp och metodfrågor,
- kunna diskutera styrkor och svagheter hos olika metoder för insamling och analys av data i en experimentell forskningssituation.
Läraktiviteter
Åtta frivilliga föreläsningar
Tre obligatoriska seminarier (i mindre grupper) med obligatoriska förberedelseuppgifter (skriftliga).
Kursdeltagarnas egen inläsning av kurslitteratur.
Frågestund när tentamen närmar sig.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Jesper Jerkert: Reasoning about Science (bokmanuskript, 2024, drygt 250 sidor). Detta finns att ladda ned som pdf via kursens Canvas-sida. Ingen upptryckning sker av årets version. Tidigare version från 2022 kan finnas att köpa av gamla kursdeltagare och kan i så fall användas, då skillnaderna mot 2024 års version inte är alltför stora.
Artiklar till seminarierna. Finns att ladda ned på kursens Canvas-sida senast fem dagar före respektive seminarium.
Ytterligare några smärre artiklar som finns att ladda ned på kursens Canvas-sida.
Föreläsningspresentationerna. Dessa läggs ut allteftersom föreläsningarna hålls.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
SEM1 - Aktivt deltagande i seminarier, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
TEN1 - Skriftlig uppgift, 2,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Momentet TEN1 är uppdelat på två examinationstillfällen:
En kontrollskrivning den 13 december kl. 13-15. Denna kontrollskrivning kommer att omfatta begrepp (kortsvarsfrågor och/eller flervalsfrågor). Om man får godkänt på denna så kan man hoppa över vissa frågor på den skriftliga tentan. Kontrollskrivningen är alltså inte obligatorisk.
En skriftlig tentamen den 7 januari kl. 14.00-18.00. Detta är en open book-tenta, dvs. man får medföra kurslitteraturen.
Möjlighet till ersättningsuppgifter
Seminarierna är obligatoriska, men den som inte kan delta kan istället genomföra skriftliga kompensationsuppgifter.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.