Det övergripande syftet med kursen är att ge en fördjupning inom hållbar utveckling och hur hållbar utveckling kan tillämpas i praktiken. Fokus ligger på de hot och möjligheter vår livsstil och teknisk utveckling kan innebära för möjligheten till en hållbar utveckling. Kursens temaområde ändras från år till år och tjänar som exemplifiering av implementeringen av åtgärder för en hållbar utvecklig.
Kurs-PM HT 2021
Presentation av kursen
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2019
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Ett övergripande syftet med kursen är att ge en fördjupning inom hållbar utveckling och hur hållbar utveckling kan tillämpas i praktiken. Fokus ligger på de hot och möjligheter vår livsstil och tekniska utveckling kan innebära för möjligheten till en hållbar utveckling. Kursens temaområde ändras från år till år och tjänar som exemplifiering av implementeringen av åtgärder för en hållbar utvecklig
Lärandemål
Det övergripande syftet med kursen är att ge en fördjupning inom hållbar utveckling och hur hållbar utveckling kan tillämpas i praktiken. Fokus ligger på de hot och möjligheter vår livsstil och teknisk utveckling kan innebära för möjligheten till en hållbar utveckling.
Efter fullföljd kurs skall studenten kunna:
- Reflektera över begreppet Hållbar Utveckling
- Redogöra för de viktigaste hoten mot en hållbar utveckling utifrån ett givet temaområde
- Föreslå och motivera strategier och tekniska lösningar som kan användas för att styra mot en hållbar utveckling
- Redogöra för de styrmedel och verktyg som används för att styra mot en hållbar utvecklig
- Reflektera över ingenjörens roll för en hållbar utveckling.
- Söka information från den vetenskapliga litteraturen och sammanfatta den i en skriftlig rapport samt redovisa den muntligt
Läraktiviteter
Kursen är till stora delar studentdriven – varje grupp (grupper om 2-4) har ansvar för en aktivitet kopplat till årets tema.
Kursen består av inspirationsföreläsningar av en extern/KTH intern och/eller en aktivitet av studentgruppen med ansvar för en lektion.
Studentaktiviteterna innebär en egengjord aktivitet på en lektionstimme. Föreläsningspasset inleds med en timmes föreläsning av en extern/intern föreläsare eller en studentgrupp. Denna timme följs av en workshop/seminarium/aktivitet anordnad av en av studentgrupperna som relaterar till första timmens föreläsning. Aktiviteten genomförs i år digitalt via zoom.
Studiebesök Kursen innehåller ett (ev) digitalt ”studiebesök” varav kurskravet är att ni aktivt deltar vid detta samt lämnar in en uppgift kopplat till detta.
Projekt Genom hela kursen löper ett projektarbete som avrapporteras via ett seminarium och en rapport. Grupparbetet görs i grupper om 2-4 (samma som lektionsgrupperna) och behandlar framtida hållbara lösningar. Projektarbetet läggs upp och planeras helt av studenterna. I uppgiften ingår även att utvärdera om de förslag/lösningar ni tar upp är hållbara (dvs tänker man på alla hållbarhetsperspektiv?)
Reflektionsuppgift I kursen ingår även att reflektera över begreppet hållbar utveckling och ingenjörens roll för att skapa en sådan. Detta görs genom att skriva en individuell slutreflektion i kursen på en sida kring dessa frågor på ca 1 A4 sida.
Examination och betygskriterier
För godkänd kurs krävs (för HT21):
- Närvaro på 8 av de icke obligatoriska lektionsmomenten (F1-10)
- Godkända lektionsaktiviteter inkl framtaget material + deltagande vid ett studiebesöket (samt godkännande av tillhörande uppgift (SEM1: 2hp)
- Godkänt projekt (rapport + redovisning) (PRO1;2hp)
- Godkänt reflektionsdokument (INL1; 0p)
- Godkänd tentamen (TEN1; 2hp)
Betygskriterier
Ett 7-gradigt betygssystem tillämpas (A-F)
- Den egna lektionsaktiviteten betygsätts med P eller F.
- Reflektionsuppgiften betygsätts med P eller F.
- Projektet (redovisningen samt rapporten) betygsätts med F/E/C. Ett E innebär en bonus på tentan motsvarande ett E, ett C innebär bonus på tentamen motsvarande ett betygssteg över tentabetyget på kursen.
- Tentamen betygsätts A-F, är frivillig och tjänar som möjlighet till högre betyg. Om F erhålls på tentamen men övriga examinationsmoment är godkända erhålls ändå ett E på kursen.
I enlighet med KTHs regelverk: Om Fx uppnås i något av momenten, dvs komplettering krävs, måste denna komplettering lämnas in senast 6 veckor efter examinationen (tentamen). I annat fall underkänns momentet och får göras om under ordinarie kurstillfälle året därpå.
Plussing är inte möjligt
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Meddelas vid kursstart
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
Examination och slutförande
Betygsskala
A, B, C, D, E, FX, F
Examination
- INL1 - Inlämning, 0 hp, Betygsskala: P, F
- PRO1 - Projekt, 2,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Seminarier, 2,0 hp, Betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 2,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
- Seminarier SEM1: 2hp
- Projekt PRO1;2hp
- Reflektionsdokument (INL1; 0p)
- Tentamen (TEN1; 2hp)
Slutbetyg med betygsskala A-F
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Inlämning ( INL1 )
Projekt ( PRO1 )
Seminarier ( SEM1 )
Tentamen ( TEN1 )
Övriga krav för slutbetyg
Samtliga provmoment ska vara avklarade.
Möjlighet till plussning
Medges ej
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ingen information tillagd
Kontakter
Fakta om kursomgång
Startdatum
2021-08-30
Kursomgång
- HT 2021-50117
- HT 2021-50216
Undervisningsspråk
Svenska