Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

AL2113 Hållbar utveckling i teori och praktik 6.0 hp

Kurs-PM HT 2021-50117...

Version 2 – 2021-08-25 11:07:23

Kursomgång

HT 2021-1 (Startdatum 2021-08-30, Svenska)
HT 2021-2 (Startdatum 2021-08-30, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ABE/Hållbarhet och miljöteknik

Kurs-PM HT 2021

Presentation av kursen

Det övergripande syftet med kursen är att ge en fördjupning inom hållbar utveckling och hur hållbar utveckling kan tillämpas i praktiken. Fokus ligger på de hot och möjligheter vår livsstil och teknisk utveckling kan innebära för möjligheten till en hållbar utveckling. Kursens temaområde ändras från år till år och tjänar som exemplifiering av implementeringen av åtgärder för en hållbar utvecklig.

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2019

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Ett övergripande syftet med kursen är att ge en fördjupning inom hållbar utveckling och hur hållbar utveckling kan tillämpas i praktiken. Fokus ligger på de hot och möjligheter vår livsstil och tekniska utveckling kan innebära för möjligheten till en hållbar utveckling.  Kursens temaområde ändras från år till år och tjänar som exemplifiering av implementeringen av åtgärder för en hållbar utvecklig

Lärandemål

Det övergripande syftet med kursen är att ge en fördjupning inom hållbar utveckling och hur hållbar utveckling kan tillämpas i praktiken. Fokus ligger på de hot och möjligheter vår livsstil och teknisk utveckling kan innebära för möjligheten till en hållbar utveckling.

Efter fullföljd kurs skall studenten kunna:

  • Reflektera över begreppet Hållbar Utveckling
  • Redogöra för de viktigaste hoten mot en hållbar utveckling utifrån ett givet temaområde
  • Föreslå och motivera strategier och tekniska lösningar som kan användas för att styra mot en hållbar utveckling
  • Redogöra för de styrmedel och verktyg som används för att styra mot en hållbar utvecklig
  • Reflektera över ingenjörens roll för en hållbar utveckling.
  • Söka information från den vetenskapliga litteraturen och sammanfatta den i en skriftlig rapport samt redovisa den muntligt 

Läraktiviteter

Kursen är till stora delar studentdriven – varje grupp (grupper om 2-4) har ansvar för en aktivitet kopplat till årets tema. 

Kursen består av inspirationsföreläsningar av en extern/KTH intern och/eller en aktivitet av studentgruppen med ansvar för en lektion.

Studentaktiviteterna innebär en egengjord aktivitet på en lektionstimme. Föreläsningspasset inleds med en timmes föreläsning av en extern/intern föreläsare eller en studentgrupp. Denna timme följs av en workshop/seminarium/aktivitet anordnad av en av studentgrupperna som relaterar till första timmens föreläsning. Aktiviteten genomförs i år digitalt via zoom.

Studiebesök Kursen innehåller ett (ev) digitalt ”studiebesök” varav kurskravet är att ni  aktivt deltar vid detta samt lämnar in en uppgift kopplat till detta. 

Projekt Genom hela kursen löper ett projektarbete som avrapporteras via ett seminarium och en rapport. Grupparbetet görs i grupper om 2-4 (samma som lektionsgrupperna) och behandlar framtida hållbara lösningar. Projektarbetet läggs upp och planeras helt av studenterna. I uppgiften ingår även att utvärdera om de förslag/lösningar ni tar upp är hållbara (dvs tänker man på alla hållbarhetsperspektiv?)

Reflektionsuppgift I kursen ingår även att reflektera över begreppet hållbar utveckling och ingenjörens roll för att skapa en sådan. Detta görs genom att skriva en individuell slutreflektion i kursen på en sida kring dessa frågor på ca 1 A4 sida. 

Examination och betygskriterier

För godkänd kurs krävs (för HT21):

  • Närvaro på av de icke obligatoriska lektionsmomenten (F1-10)
  • Godkända lektionsaktiviteter inkl framtaget material + deltagande vid ett studiebesöket (samt godkännande av tillhörande uppgift (SEM1: 2hp)
  • Godkänt projekt (rapport + redovisning) (PRO1;2hp)
  • Godkänt reflektionsdokument (INL1; 0p)
  • Godkänd tentamen (TEN1; 2hp)

Betygskriterier

Ett 7-gradigt betygssystem tillämpas (A-F)

  • Den egna lektionsaktiviteten betygsätts med P eller F.
  • Reflektionsuppgiften betygsätts med P eller F.
  • Projektet (redovisningen samt rapporten) betygsätts med F/E/C. Ett E innebär en bonus på tentan motsvarande ett E, ett C innebär bonus på tentamen motsvarande ett betygssteg över tentabetyget på kursen.
  • Tentamen betygsätts A-F, är frivillig och tjänar som möjlighet till högre betyg. Om F erhålls på tentamen men övriga examinationsmoment är godkända erhålls ändå ett E på kursen.

I enlighet med KTHs regelverk: Om Fx uppnås i något av momenten, dvs komplettering krävs, måste denna komplettering lämnas in senast 6 veckor efter examinationen (tentamen). I annat fall underkänns momentet och får göras om under ordinarie kurstillfälle året därpå.

Plussing är inte möjligt

Förberedelser inför kursstart

Kurslitteratur

Meddelas vid kursstart

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämning, 0 hp, Betygsskala: P, F
  • PRO1 - Projekt, 2,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEM1 - Seminarier, 2,0 hp, Betygsskala: P, F
  • TEN1 - Tentamen, 2,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

  • Seminarier SEM1: 2hp
  • Projekt PRO1;2hp
  • Reflektionsdokument (INL1; 0p)
  • Tentamen (TEN1; 2hp)

Slutbetyg med betygsskala A-F

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Inlämning ( INL1 )

Projekt ( PRO1 )

Seminarier ( SEM1 )

Tentamen ( TEN1 )

Övriga krav för slutbetyg

Samtliga provmoment ska vara avklarade.

Möjlighet till plussning

Medges ej

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ingen information tillagd

Fakta om kursomgång

Startdatum

2021-08-30

Kursomgång

  • HT 2021-50117
  • HT 2021-50216

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ABE/Hållbarhet och miljöteknik

Kontakter