Du hittar kurs-PM för nyare kursomgångar på sidan Kurs-PM.
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2019
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen ger en översiktlig kunskap om metoder och tekniker för analys av biomolekyler. Huvudfokus ligger på analys av proteiner, men även analys av andra biomolekyler som t.ex. DNA och RNA ingår. Grundläggande försöksplanering och experimentdesign kommer också att behandlas. Kursen innehåller både teoretiska samt praktiska moment.
Följande analytiska metoder kommer att behandlas i kursen:
Elektrofores
Spektrofotometriska metoder
Immunokemiska och immunotekniska metoder
Masspektrometri
Mikroskopi
Strukturbiologiska metoder
Biosensormetoder
Radiokemiska metoder
Flödescytometri
Analytisk kromatografi
Förkunskaper motsvarande BB1030 Mikrobiologi, BB1210 Rening av biomolekyler samt BB1190 Genteknik rekommenderas.
Lärandemål
Efter godkänd kurs skall studenten uppvisa
Kunskap och förståelse genom att:
Beskriva och förklara vanliga analytiska metoder för biomolekyler (TEN1, SEM1)
Tillämpa metoder för analys av biomolekyler (LAB1)
Färdighet och förmåga genom att:
Rapportera muntligt och skriftligt inom ämnet (LAB1, SEM1)
Välja och kombinera lämpliga metoder och tekniker för givna frågeställningar (SEM1, LAB1)
Designa experiment (LAB1, SEM1)
Värdering och förhållningssätt genom att:
Kritiskt diskutera möjligheter och begränsningar med de tekniker som behandlas i kursen. (TEN1, LAB1, SEM1)
Granska och ge konstruktiv återkoppling på andras muntliga och skriftliga rapporter inom ämnet (SEM1)
Förberedelser inför kursstart
Rekommenderade förkunskaper
BB1150 Biokemi 1, BB1030 Mikrobiologi, BB1190 Genteknik, BB1210 Rening av biomolekyler eller motsvarande kurser.
Kurslitteratur
Ingen information tillagd
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
TEN1 - Skriftlig tentamen, 2,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.