Kursen behandlar teori, metoder och komponenter för system där omvandling och överföring av elektrisk effekt är av central betydelse. Exempel på sådana system är varvtalsreglerade drivsystem för elbilar och industrirobotar, samt vindkraftverk i samverkan med elnätet.
Kurs-PM HT 2021
Presentation av kursen
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2021
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Grundläggande begrepp och problemställningar. En- och trefaseffekt. Ledningsmodeller. Överföring av effekt. Ferromagnetiska kretsar. Transformatorn. Magnetisk kraftverkan. Synkronmaskinen. Enfasiga och trefasiga effektelektroniska växelriktare.Elektriska drivsystem.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten:
- kunna beskriva innebörden av aktiv, reaktiv och skenbar effekt.
- kunna beräkna medelvärden, toppvärden, effektivvärden, grundton och övertoner.
- kunna analysera trefassystem med hjälp av enfasiga ekvivalenta scheman, visardiagram och jw-metoden.
- kunna beskriva olika typer av noder i ett elektriskt kraftsystem.
- kunna göra beräkningar på magnetiska kretsar.
- kunna beräkna magnetiska krafter med hjälp av magnetiska kraftlagen, virtuellt arbete och Maxwells spänningar.
- kunna beskriva innebörden av roterande vågor.
- kunna beskriva funktionen av transformatorn, transmissionsledningar, synkronmaskinen, den bryggkopplade likspänningsomvandlaren, den switchade växelriktaren och elektriska drivsystem.
- med hjälp av jw-metoden, ekvivalenta scheman och visardiagram kunna analysera transformatorer, transmissionsledningar, synkronmaskiner, bryggkopplade likspänningsomvandlare, switchade växelriktare och elektriska drivsystem.
- kunna beräkna effektflöden i elkraftsystemet.
Läraktiviteter
Kursen har följande läraktiviteter:
1. Föreläsningar i syfte att beskriva och fördjupa kursens olika avsnitt. Kurskompendiet är uppdelat i 8 kapitel. Kapitel 2-7 innefattar två föreläsningar vardera medans kapitel 1 och 8 omfattar en föreläsning vardera.
2. Övningar i syfte att beskriva och lära ut metodik för att lösa problem relaterade till ämnet.
3. Räknestugor för att ge studenterna möjlighet att träna på problemlösning i närvaro av assistent som kan ge vägledning.
4. Tre laborationer varav två fysiska labbar i "Sustainable Power Lab" och en datorlaboration
5. Fem KS/Quiz som genomförs online
6. En skriftlig tentamen
Detaljplanering
Läraktivitet | Innehåll | Förberedelse |
---|---|---|
Förberedelser inför kursstart
Rekommenderade förkunskaper
Grundläggande kurser i åk 1 och 2 i elektroteknikprogrammet.
Teoretisk elektroteknik E, 10,5 hp, (EI1220), Tidskontinuerliga signaler och system, 6 hp, (EQ1110).
Kurslitteratur
Kompendium i Eleffektsystem 2016
3 st Lab-PM
Kompendiet och Lab PM kommer att finnas upplagda i Canvas.
För dom som vill ha den tryckta boken kommer den att finnas för upphämtning på Teknikringen 33 vissa givna tider. Tiderna kommer att meddelas i Canvas.
Utrustning
Då KS/Quizzarna kommer att ske online i Canvas så är det nödvvändigt att studenterna har en bärbar dator (laptop).
Datorlaborationen går också bra att genomföra på egen dator.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
Examination och slutförande
Betygsskala
A, B, C, D, E, FX, F
Examination
- LABD - Laboration, 0,5 hp, Betygsskala: P, F
- LABE - Laboration, 0,5 hp, Betygsskala: P, F
- LABF - Laboration, 0,5 hp, Betygsskala: P, F
- TEN2 - Skriftlig tentamen, 4,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Skriftlig tentamen (TEN2)
Tentan består av fem tal som kan ge vardera tre poäng samt tre tal som kan ge fem poäng vardera. Max poäng är därmed 30.
Godkända hjälpmedel är räknedosa och matematik/fysik formelsamling (Beta).
Anmälan till tentamen sker via mina sidor. www.kth.se/student/minasidor/
Ordinarie tentamen äger rum Måndagen den 17 januari 08.00 – 13.00
i salarna B23, B24, B25 och B26.
Som del av examinationen ingår även fem Quizz med vardera tre uppgifter. Varje Quizz kan därmed ge max 3 poäng.
Den skriftliga tentamen och de fem Quizzen är individuella uppgifter.
|
Innehåll |
Tid |
|
Quizz 1 |
Kapitel 2 |
Fredag 12/11, 08.00 - 09.00 |
Uppgift i Canvas |
Quizz 2 |
Kapitel 3 |
Fredag 19/11, 08.00 - 9.00 |
Uppgift i Canvas |
Quizz 3 |
Kapitel 4 |
Fredag 26/11, 08.00 - 09.00 |
Uppgift i Canvas |
Quizz 4 |
Kapitel 5 |
Fredag 3/12, 08.00 - 09.00 |
Uppgift i Canvas |
Quizz 5 |
Kapitel 6 |
Fredag 10/12, 08.00 - 09.00 |
Uppgift i Canvas |
Totalpoäng på tentamen/kurs
Total poäng är summan av resultatet på tentamen (max 30 poäng) plus summan av resultatet på de fem quizzen (max 15 poäng).
Maximalt poäng på kursen är därmed 45 poäng. Gränsen för godkänt är 22 poäng.
Betygsgränser: Tillämpa teori och metoder inom Eleffektsystem
E: för grundläggande problem motsvarande 22-24.5 poäng
D: för avancerade problem inom del av kursen = 25-29.5 poäng
C: för avancerade problem inom flera av kursens delar 30-34.5 poäng
B: för avancerade problem som kombinerar flera delar av kursen =35-39.5 poäng
A: för avancerade problem inom alla kursens delar = 40-45 poäng
Äldre studenter som endast tenterar kursen följer en betygsskala där 15 poäng är godkänt och 30 poäng är max på kursen.
Tre obligatoriska laborationer:
Kursen har tre obligatoriska laborationer. Laborationerna utförs i grupper om 2-3 studenter.
Laboration ( LABD )
Laboration ( LABE )
Laboration ( LABF )
Innan man får börja laborera måste genomföra en labsäkerhetskurs som ges som en modul i CANVAS.
Möjlighet till komplettering
Studenter som ligger mycket när gränsen för godkänt (betyg Fx) kommer att erbjudas möjlighet att komplettera för betyg E.
Kompletteringen sker som en skriftlig tentamen (en timme).
Möjlighet till plussning
Plussning accepteras
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Vid examination skall studenten respektera de regler som gäller för hjälpedel
Vid examination skall studenten respektera om uppgiften är individuell eller i grupp.
Ytterligare Information
Ingen information tillagd