Kursen avser ge dig kunskap om hur operativsystem implementeras och hur man praktiskt skriver program som utnyttjar operativsystem, sk. systemprogrammering.
Kurs-PM HT 2020
Presentation av kursen
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2020
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen ger kunskaper om principerna för och hur man kan implementera
- abstraktioner av hårdvara
- virtualisering av resurser och schemaläggning av uppgifter; främst vad avser exekvering, minne och persistent lagring.
Ett operativsystems uppbyggnad studeras för att öka kunskapen om dessa begrepp och även ge färdighet i att på ett effektivt sätt använda den abstraktionsnivå som ett operativsystem erbjuder.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- förklara hur flertrådade processer är strukturerade,
- förklara hur ett operativsystem kan hantera flera processer samtidigt.
För högre betyg skall studenten dessutom kunna
- förklara hur virtualisering av minne implementeras,
- förklara hur minneshantering implementeras,
- förklara egenskaper för olika schemaläggningsalgoritmer,
- förklara egenskaper för olika typer av processkommunikation,
- förklara implementering av mer avancerade filsystem.
Detaljplanering
Läraktivitet | Innehåll | Förberedelse |
---|---|---|
Förberedelser inför kursstart
Rekommenderade förkunskaper
För att kunna tillgodoräkna dig kursen skall du ha grundläggande kunskaper om hur datorer är uppbyggda och fungerar, motsvarande grundkursen i datorteknik, samt god programmeringsvana.
Kurslitteratur
Kursen kommer att vara baserad på:
- Remzi H. Arpaci-Dusseau och Andrea C. Arpaci-Dusseau, "Operating Systems: Three Easy Pieces", Arpaci-Dusseau Books.
Referenslitteratur:
- Andrew S. Tanenbaum, "Modern Operating Systems", Prentice-Hall.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
Examination och slutförande
Betygsskala
A, B, C, D, E, FX, F
Examination
- TENA - Tentamen, 6,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Tentamen ( TENA )
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ingen information tillagd