Kurs-PM VT 2022
Presentation av kursen
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2022
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Exempel på områden som behandlas:
- Objektorienterad design och designmönster
- Arkitektur och arkitekturella mönster
- Riktlinjer för objektorienterad programmering, till exempel refaktorering och enhetstester
- UML (Unified Modeling Language)
- Objektorienterad analys
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- utveckla ett objektorienterat program genom att tillämpa vedertagna riktlinjer för objektorienterad arkitektur, design och programmering
- diskutera ett programs kvalitet, och då hänvisa till vedertagna riktlinjer för objektorienterad arkitektur, design och programmering
- tolka och klargöra en given kravspecifikation genom att tillämpa vedertagna riktlinjer för analys.
Läraktiviteter
- Endast den första föreläsningen (kursintroduktionen) och de två gästföreläsningarna ges live. Alla andra föreläsningar spelas in. Filmer och läsinstruktioner finns på respektive föreläsningssida, som nås från sidan Modules i Canvas.
- Det finns ett antal övningar, där mindre uppgifter löses som övning för inlämningsuppgifterna. Dessa är inte obligatoriska och inget nytt material presenteras. Övningsuppgifter finns på respektive övningssida som nås från sidan Modules i Canvas. Varje övning ges två gånger, båda instanserna kommer att ha samma innehåll. Delta bara i en av dem. Syftet med dupliceringen är att minska antalet deltagare, för att uppmuntra diskussioner.
- Det finns ett antal handledningar, där du kan ställa frågor angående inlämningsuppgifterna. Dessa är inte obligatoriska och inget nytt material presenteras. Handledningarna är schemalagda på plats i Kista, men det är också möjligt att delta via zoom. Kösystemet stay a while används för att hantera kön för frågor, skriv upp dig där. Om du deltar via zoom anger du länken till ditt zoom-rum i fältet Location.
- Kom ihåg att det också finns Allmänhandledning 11-13 and 17-20 de flesta dagar. Där kan du få hjälp med allmänna programmeringsproblem.
- Uppgifterna presenteras på seminarier. Mer information om inlämningsuppgifter och seminarier finns på sidan Seminar Tasks i Canvas.
Detaljplanering
Det finns endast en delkurs, INL1, 7,5 hp, betygsskala: A-F. Betyget på denna delkurs är också slutbetyget på kursen. Examinationen består av seminarieuppgifter, som redovisas både muntligt och skriftligt, samt av ytterligare högrebetygsuppgifter, som endast redovisas skriftligen. Delkursen INL1 förklaras mer detaljerat i Canvas, på sidan Seminar Tasks.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Kursboken, Lindbäck: A First Course in Object Oriented Development, finns enbart som pdf, och kan laddas hem här: object-oriented-development.pdf. Alla kodexempel från boken finns på https://github.com/oodbook/code/
Programvara
Du kan förbereda dig för kursen genom att installera astah. Det är en editor för att rita UML-diagram, den kommer användas mycket i hela kursen. Installationsanvisningar finns på sidan Astah License i Canvas.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
Examination och slutförande
Betygsskala
A, B, C, D, E, FX, F
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgifter, 7,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Inlämningsuppgifter (INL1)
Det finns endast en delkurs, INL1, 7,5 hp, betygsskala: A-F. Betyget på denna delkurs är också slutbetyget på kursen. Examinationen består av seminarieuppgifter, som redovisas både muntligt och skriftligt, samt av ytterligare högrebetygsuppgifter, som endast redovisas skriftligen. Delkursen INL1 förklaras mer detaljerat i Canvas, på sidan Seminar Tasks.
Mer detaljerade betygskriterier finns under punkt 4.3 Grading på kursens hemsida i Canvas
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ingen information tillagd