Kursen introducerar området databaser/datalagring. Följande ämnen tas upp:
Introduktion till databaser, datalagring och informationsadministration
Relationsmodellen och normalisering
Konceptuell modellering och logisk databasmodellering
Frågespråk
Minneshantering och hantering av persistent lagring
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2021
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Introduktion till databaser, datalagring och informationsadministration
Relationsmodellen och normalisering
Konceptuell modellering och logisk databasmodellering
Frågespråk
Minneshantering och hantering av persistent lagring
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
beskriva och förklara grundläggande begrepp, principer och teorier inom området data/databaser/datalagring, samt inom informationsadministration och databasteknik
modellera informationsbehov utifrån en verksamhetsbeskrivning och omvandla modellen till en fungerande databas
använda relationsdatabaser och frågespråk
beskriva hur ett program kan komma åt en databas och skriva ett sådant program.
Läraktiviteter
Kursens läraktiviteter beskrivs under rubriken Scheduled Activities på kursens förstasida i Canvas
[Main] Fundamentals of Database Systems (7th Edition recommended, 6th edition is also fine) by Ramez Elmasri and Shamkant B. Navathe.
[Optional] Database System Concepts (7th Edition) by Silberschatz Abraham, Henry Korth, Sudarshan S.
Programvara
Det är bra att installera en diagrameditor och en databashanterare (database management system) innan kursen startar. Det finns förslag på sådana på sidan Software i Canvas.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
LAB1 - Laboration och projekt, 4,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.