Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LD1000 Lär dig lära online 2.0 hp

Kurs-PM VT 2022-20058...

Version 2 – 2021-12-29 16:00:24

Kursomgång

VT 2022-1 (Startdatum 2022-01-18, Svenska)
VT 2022-2 (Startdatum 2022-03-21, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kurs-PM VT 2022

Presentation av kursen

Många kurser och utbildningar ges idag delvis eller helt online vilket ställer nya krav på hur vi studerar. Att kunna studera på ett effektivt sätt och förstå den egna lärandeprocessen är en viktig del för att lyckas med sina studier. Även om många delar av utbildning digitaliserats så har underliggande kognitiva processer om hur vi lär oss inte förändrats. Därför fokuserar den här kursen på att hjälpa dig som student att förstå och använda grundläggande kognitiva strategier för att förbättra ditt lärande i en onlinemiljö. Vi hoppas locka fram din nyfikenhet för hur du lär dig och hur du själv fungerar när du studerar.  

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2022

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen syftar till att utveckla färdigheter och förmågor i att förstå, analysera, planera och implementera studiestrategier som kan förbättra lärandet i en onlinemiljö.

  • Genomgång av centrala begrepp om lärande baserat på aktuell forskning om psykologi, kognition och motivation.
  • Designa studiestrategier som är anpassade till beteenden och undervisningsformer i en onlinemiljö
  • Applicera studiestrategier och digitala verktyg för att förbättra lärandet på distans och i digitala miljöer.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • Identifiera och förklara centrala begrepp i lärandeprocessen.
  • Beskriva och tillämpa centrala begrepp, teorier och metoder om lärande i relation till den egna studiekontexten.
  • Utforma och tillämpa studiestrategier som kan förbättra det egna lärandet i en onlinemiljö.

Detaljplanering

VT 2022-1 (Startdatum 2022-01-18, Svenska)

Schema VT-2022-1021

Datum

Lokal

Ämne

Onsdag 26:e Januari. 13.00-15.00.

Zoom

Uppstartsmöte – ”Hur studerar du idag?”

Onsdag 9:e Februari. 13.00-15.00.

Zoom

Möte 1 – ”Minnet, inlärning och onlinestudier.”

Onsdag 23:e Februari. 13.00-15.00.

Zoom

Möte 2 – ”Motivation och Prokrastinering”

Fredag 11: Mars. 23:59.

Canvas

Deadline för inlämning av studieplan (Kort slutuppgift)

 

VT 2022-2 (Startdatum 2022-03-21, Svenska)

Schema VT-2022-1022

Datum

Lokal

Ämne

Onsdag 30:e Mars. 13.00-15.00.

Zoom

Uppstartsmöte – ”Hur studerar du idag?”

Onsdag 13:e April. 13.00-15.00.

Zoom

Möte 1 – ”Minnet, inlärning och onlinestudier.”

Onsdag 4:e Maj. 13.00-15.00

Zoom

Möte 2 – ”Motivation och Prokrastinering”

Onsdag 29:e Maj. 23:59.

Canvas

Deadline för inlämning av studieplan (Kort slutuppgift)

 

Förberedelser inför kursstart

Kurslitteratur

Kurslitteraturen består av forskningsartiklar, bokkapitel, webbsidor och videor. All kurslitteratur kommer att vara tillgänglig i digitalt format på Canvas (lärplattform). På Canvas framgår också vilka delar av kurslitteraturen som är obligatoriskt eller valfri.

Utrustning

Dator med internetuppkoppling (Minst 10/10 Mbit/s rekommenderas). Webbkamera och headset behövs för att delta i kursen. Vi kan inte garantera att alla moment i kursen går att slutföra med användning av endast smartphone eller surfplatta, du ska därför ha tillgång till  en dator/laptop.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • LEXA - Löpande examination, 2,0 hp, Betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinationen sker i form av löpande tentamensmoment. Tentamensmomenten består bland annat av flervalsfrågor och öppna svarsfrågor. Slutbetyg erhålls om samtliga tentamensmoment är godkända.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Löpande examination ( LEXA )

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ingen information tillagd

Fakta om kursomgång

Startdatum

2022-01-18

Kursomgång

  • VT 2022-20058
  • VT 2022-20059

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kontakter

Kursansvarig

Lärare

Examinator