Många kurser och utbildningar ges idag delvis eller helt online vilket ställer nya krav på hur vi studerar. Att kunna studera på ett effektivt sätt och förstå den egna lärandeprocessen är en viktig del för att lyckas med sina studier. Även om många delar av utbildning digitaliserats så har underliggande kognitiva processer om hur vi lär oss inte förändrats. Därför fokuserar den här kursen på att hjälpa dig som student att förstå och använda grundläggande kognitiva strategier för att förbättra ditt lärande i en onlinemiljö. Vi hoppas locka fram din nyfikenhet för hur du lär dig och hur du själv fungerar när du studerar.
Kurs-PM HT 2022
Presentation av kursen
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2022
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen syftar till att utveckla färdigheter och förmågor i att förstå, analysera, planera och implementera studiestrategier som kan förbättra lärandet i en onlinemiljö.
- Genomgång av centrala begrepp om lärande baserat på aktuell forskning om psykologi, kognition och motivation.
- Designa studiestrategier som är anpassade till beteenden och undervisningsformer i en onlinemiljö
- Applicera studiestrategier och digitala verktyg för att förbättra lärandet på distans och i digitala miljöer.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Identifiera och förklara centrala begrepp i lärandeprocessen.
- Beskriva och tillämpa centrala begrepp, teorier och metoder om lärande i relation till den egna studiekontexten.
- Utforma och tillämpa studiestrategier som kan förbättra det egna lärandet i en onlinemiljö.
Detaljplanering
Kursträffar och deadlines
Vi rekommenderar att du medverkar på våra tre kursträffar. Kursträffarna kommer att spelas in och publiceras på canvas efter.
Datum |
|
Onsdag 7:e september. 17.00-18.00. |
Uppstartsmöte. Del 1: Hur studerar du idag? https://kth-se.zoom.us/j/2410001000
|
Onsdag 21:e september. 17.00-18.00. |
Del 2: Minnet, inlärning och onlinestudier. Rekommenderad deadline för Del 1: Hur studerar du idag? https://kth-se.zoom.us/j/2410001000
|
Onsdag 5:e Oktober. 17.00-18.00. |
Del 3: Motivation och Prokrastinering Rekommenderad deadline för Del 2: Minnet, inlärning och onlinestudier. https://kth-se.zoom.us/j/2410001000
|
Söndag 23:e oktober. 23:59. |
Deadline för inlämning av studieplan (kortare slutuppgift) Deadline för Del 3: Motivation och Prokrastinering
|
Förberedelser inför kursstart
Särskilda förberedelser
Kom igång med kursen
- Aktivera ett KTH-konto. Om du inte studerat på KTH tidigare ska du skapa ett KTH-konto. Läs mer om hur du öppnar ett KTH-konto här. För support med att aktivera KTH-Konto kan du kontakta it-support@kth.se.
- Kursregistreringen. Logga in via Ladok för studenter för att registrera dig. Kursregistreringen är öppen mellan torsdag den 25 augusti och måndag den 5 september. Du kan läsa mer läsa mer om kursregistrering här. Om kursregistreringen via ”Ladok för studenter” inte fungerar maila till ladok@itm.kth..se. Uppge namn och personnummer så kan vi registrera dig manuellt.
- Logga in på Canvas. När du skapat ett KTH-konto och registrerat dig på kursen kan du från och med den 25 augusti logga in på kursplattformen Där hittar du all information och material för att klara kursen. Kom ihåg att vissa delar av kursen kommer att vara låsta innan kursstart och innan du klarat av vissa delmoment.
Kurslitteratur
Ingen information tillagdStöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
Examination och slutförande
Betygsskala
P, F
Examination
- LEXA - Löpande examination, 2,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinationen sker i form av löpande tentamensmoment. Tentamensmomenten består bland annat av flervalsfrågor och öppna svarsfrågor. Slutbetyg erhålls om samtliga tentamensmoment är godkända.
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ingen information tillagd