Kognitiv psykologi utforskar hur människor tänker, lär sig och minns. Men lärande och kognitiva processer är komplexa. Därför undersöker vi i denna kurs de forskningsresultat som visat sig mest robusta vad gäller att förbättra studenters lärande och hur du som lärare kan applicera dessa metoder.
Kurs-PM VT 2023
Presentation av kursen
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2023
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen syftar till att utveckla färdigheter och förmågor i att förstå, analysera, planera och implementera lärandestrategier som kan förbättra studenters lärande.
- Genomgång av centrala begrepp om lärande baserat på aktuell forskning om långtidsminnet, arbetsminnet, motivation och kognition.
- Designa lärandeaktiviteter som bygger på robusta forskningsresultat från psykologisk forskning.
– Diskutera hur teorier inom kognitiv psykologi och lärande kan användas för att utforma undervisningen.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
1. Beskriva och reflektera utifrån aktuell forskning inom kognitiv psykologi över hur studenter tänker och lär i lärandesituationer.
2. Analysera lärandesituationer och argumentera utifrån aktuell forskning inom kognitiv psykologi för vad i undervisningen som kan försvåra och vad som kan möjliggöra studenters lärande.
3. Utforma lärandeaktiviteter som kan förbättra studenters lärande utifrån aktuella forskning inom kognitiv psykologi.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Ingen information tillagdStöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
Examination och slutförande
Betygsskala
P, F
Examination
- INLA - Inlämningsuppgift A, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
- INLB - Inlämningsuppgift B, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ingen information tillagd
Kontakter
Kursansvarig
Lärare
Lärarassistenter
Examinator
Fakta om kursomgång
Startdatum
2023-03-20
Kursomgång
- VT 2023-20072
- VT 2023-20071
Undervisningsspråk
Svenska