Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LD1001 Klassrumspsykologi: Kognitiv psykologi och lärande 2.0 hp

Kurs-PM VT 2023-20072...

Version 1 – 2023-01-30 10:56:24

Kursomgång

VT 2023-1 (Startdatum 2023-03-20, Svenska)
VT 2023-2 (Startdatum 2023-01-17, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kurs-PM VT 2023

Presentation av kursen

Kognitiv psykologi utforskar hur människor tänker, lär sig och minns. Men lärande och kognitiva processer är komplexa. Därför undersöker vi i denna kurs de forskningsresultat som visat sig mest robusta vad gäller att förbättra studenters lärande och hur du som lärare kan applicera dessa metoder. 

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2023

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen syftar till att utveckla färdigheter och förmågor i att förstå, analysera, planera och implementera lärandestrategier som kan förbättra studenters lärande.

- Genomgång av centrala begrepp om lärande baserat på aktuell forskning om långtidsminnet, arbetsminnet, motivation och kognition.

- Designa lärandeaktiviteter som bygger på robusta forskningsresultat från psykologisk forskning.

– Diskutera hur teorier inom kognitiv psykologi och lärande kan användas för att utforma undervisningen.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

1. Beskriva och reflektera utifrån aktuell forskning inom kognitiv psykologi över hur studenter tänker och lär i lärandesituationer.

2. Analysera lärandesituationer och argumentera utifrån aktuell forskning inom kognitiv psykologi för vad i undervisningen som kan försvåra och vad     som kan möjliggöra studenters lärande.

3. Utforma lärandeaktiviteter som kan förbättra studenters lärande utifrån aktuella forskning inom kognitiv psykologi.

Förberedelser inför kursstart

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • INLA - Inlämningsuppgift A, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
  • INLB - Inlämningsuppgift B, 1,0 hp, Betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ingen information tillagd

Fakta om kursomgång

Startdatum

2023-03-20

Kursomgång

  • VT 2023-20072
  • VT 2023-20071

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kontakter