Skip to main content
Till KTH:s startsida

LD1026 Kognitiv psykologi i praktiken: Studieteknik och Lärande 3,0 hp

Kurs-PM HT 2025-40015

Version 1 – 2025-08-15 13:43:07

Kursomgång

HT 2025-40015 (Startdatum 2025-08-25, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kurs-PM HT 2025

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version undefined

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen är indelad i flera moduler där deltagarna får utföra case-uppgifter för att lära sig att använda evidensbaserade studiestrategier i praktiken. Varje modul innehåller också quizfrågor för att befästa kunskapen om strategierna och deras vetenskapliga grunder.  

Studenterna ska reflektera och diskutera studiestrategier samt utvärdera sina studievanor. Studenterna ska skapa en personlig studieplan som stärker deras långsiktiga inlärningsförmåga, anpassad för att kunna stödja fortsatt lärande såväl inom akademin som i yrkeslivet.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:  

  • Tillämpa evidensbaserade studiestrategier för att förbättra sitt lärande. Studenten ska kunna redovisa för evidensbaserade strategier utifrån forskning inom psykologi och lärande.  
  • Reflektera och analysera metakognitiva strategier för att utvärdera och förbättra sina egna studievanor. Deltagarna ska kunna utveckla en personlig studieplan som stärker deras förmåga att lära effektivt och långsiktigt. Studieplanen ska kunna appliceras både inom akademiska och yrkesmässiga sammanhang. 
  • Tillämpa praktiska strategier för att hantera ångest i samband med tester och uppsatsskrivande. De ska också kunna använda strukturerade metoder för att planera, organisera och genomföra uppgifter effektivt, vilket stärker både fokus och skrivförmåga under press.

Förberedelser inför kursstart

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Stöd för studenter med funktionsnedsättning

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • LEXA - Löpande examination, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Övriga krav för slutbetyg

För att erhålla slutbetyg ska studenten ha slutfört de obligatoriska case-uppgifter och quiz som genomförs vid slutet av varje modul. Inlämningar måste ske inom uppsatt deadline för att slutbetyg ska beviljas inom kursperiodens tidsram.

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Övriga föreskrifter

Kursplanen gäller från och med Sommar 2025 enligt fakultetsnämndsbeslut: HS-2025-0013. 

Beslutsdatum: 2025-01-15

Fakta om kursomgång

Startdatum

2025-08-25

Kursomgång

  • HT 2025-40015

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kontakter

Kursansvarig

Lärare

Examinator