Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LD2005 Generativ AI inom utbildning, lärande och bedömning 3,0 hp

Kurs-PM HT 2025-40016

Version 2 – 2025-08-04 15:38:14

Kursomgång

HT 2025-40016 (Startdatum 2025-08-25, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kurs-PM HT 2025

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2025

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursens huvudsakliga teman är:  

  • Introduktion och grundläggande teknikgenomgång av generativ AI,ur ett pedagogisktoch etiskt perspektiv.  
  • AI-litteracitet: skapa, värdera och förbättra AI genererat material.  
  • Elevperspektiv på generativ AI,skapa lärresurser med stöd av generativ AI. 
  • Bedömning och examination i relation till generativ AI.

Lärandemål

Kursen syftar till att kursdeltagarna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper, färdigheter och förmågor för att i den egna lärarpraktikenkunna använda generativa AI-verktyg. Centralt i kursen är förmågan att skapa samt värdera material som skapats med hjälp av generativ AI utifrån ett pedagogiskt och etiskt perspektiv.    

Efter godkänd kurs ska deltagaren kunna:  

  • Översiktligt beskriva tekniken bakom generativ AI, samt identifiera och reflektera över styrkor och svagheter hos tekniken utifrån ett lärandeperspektiv.  
  • Använda generativa AI-verktyg för att utveckla lärresurser, förhålla sig till lagstiftning och riktlinjer, samt reflektera över etiska aspekter av det egna användandet. 
  • Redogöra för hur generativ AI kan användas som verktyg för att stödja eleverslärande samt reflektera över pedagogiska för- och nackdelar. 
  • Identifiera möjliga risker kopplade till bedömning och generativ AI samt reflektera över hur dessa kan hanteras.

Läraktiviteter

Denna kurs genomförs helt på distans och samtliga kursträffar genomförs via verktyget Zoom (kth.se/student). Kursen är på avancerad nivå, så det är förutsatt att du som student i kursen är van vid studier inom högre utbildning. Detta innebär att du själv är drivande i dina studier, och att lärarens roll är att guida och facilitera undervisningen. Vidare förväntas du som student delta aktivt i de synkrona kursträffarna och de aktiviteter som då genomförs. Utgångspunkten för kursträffarna är förberedande studier av kursmaterial i kombination med en eller flera förberedande uppgifter (t.ex. quiz), för att skapa bra förutsättning för en meningsfull träff. Syftet med kursträffarna är främst att ge er kursdeltagare möjlighet att fördjupa era kunskaper och reflektera över kursens innehåll, samt att skapa bra förutsättningar för er att genomföra de examinerande uppgifterna i kursen. 

Kursen är uppbyggd av tre olika moduler (se nedan) med tillhörande uppgifter och kursträffar. Samtliga träffar har förberedande studier av kursmaterial och minst en förberedande uppgift.

  • Modul 1: Kursintroduktion och orientering till generativ AI - En obligatorisk kursträff.
  • Modul 2: Generativ AI som lärresurs - Två obligatoriska kursträffar. 
  • Modul 3: Generativ AI och bedömning - En obligatorisk kursträff.

Kursen är på tre högskolepoäng. Detta motsvarar en arbetsinsats på tio arbetsdagar totalt, där vi tänkt att modul 1 och modul 3 tar respektive ca tre dagar att genomföra, medan modul 2 tar ca fyra dagar att genomföra. 

Kursen ges primärt på svenska, men inslag av engelska förekommer. Detta gäller främst mycket av kurslitteraturen, samt kursträffarna i modul 3, som kommer vara på engelska.

Detaljplanering

För kursens synkrona aktiviteter (kursträffar och frivilliga frågestunder) används följande rum i Zoom: LD2005 Zoomrum HT25.

Modul och vecka

Synkrona aktiviteter

Asynkrona aktiviteter

Kursintroduktion och orientering till generativ AI

vecka 35 - 37

Frågestund om kursen (frivilligt):
Tisdag 2 september, drop-in mellan 15:30 - 17:00

Seminarium 1 (obligatoriskt): 
Torsdag 11 september, 15:00–17:00

Frågestund om uppgiften (frivilligt):
Tisdag 16 september, drop in mellan 16:00–17:00

Studier av kursmaterial inför seminariet och förberedande uppgifter finns i lärplattformen Canvas

Sista dag för inlämning av uppgiften:
Fredag 19 september

 

Generativ AI som lärresurs

vecka 38 - 44

Seminarium 2 (obligatoriskt):
Måndag 22 september, 15:00–17:00

Frågestund om uppgiften (frivilligt):
Torsdag 7 oktober, 16:00–17:00

Kamratåterkoppling av projekt (obligatoriskt):
Tisdag 28 oktober 

Studier av kursmaterial inför seminariet och förberedande uppgifter finns i lärplattformen Canvas.

Sista dag för inlämning av uppgiften:
Tisdag 14 oktober.

Förberedelse av kamratåterkoppling på uppgiften.

Generativ AI och bedömning

vecka 44 - 47

Seminarium (obligatoriskt):
Onsdag 30 oktober, 13:00–15:00

Frågestund om uppgiften (frivilligt):
Måndag 10 november, 16.00-17.00

Studier av kursmaterial inför seminariet och förberedande uppgifter finns i lärplattformen Canvas.

Sista dag för inlämning av uppgiften:
Torsdag 20 november.

 

 

Förberedelser inför kursstart

Kurslitteratur

Kurslitteraturen består av vetenskapliga artiklar, bokkapitel, webbsidor och videomaterial. Allt material är digitalt och tillgängligt antingen via kursens lärplattform Canvas, eller genom KTH:s bibliotek. Kurslitteraturen för respektive modul kan uppdateras fram till dess att modulen påbörjas.

Utrustning

Kursen förutsätter tillgång till egen dator (ej Chromebook, surfplatta eller dyl.) med webbkamera och mikronfon samt internetuppkoppling tillräcklig för att delta i möten online.

Programvara

För att kunna delta i kursen behöver du säkerställa att du har tillgång till en textbaserad generativ AI, en så kallad AI-chatbot. Det finns många olika AI-chatbotar tillgängliga online som du kan använda direkt i webbläsaren. Exempelvis ChatGPT, Claude eller Gemini fungerar bra för kursens innehåll och upplägg.  

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • LEXA - Löpande examination, 2,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEM1 - Seminarier, 1,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

LEXA - Löpande examination, 2,0 hp

Denna modul bedöms utifrån inlämningsuppgifterna i de tre modulerna, samt kamratåterkopplingen på uppgiften i modul 2.

SEM1 - Seminarier, 1,0 hp

Bedöms genom aktivt deltagande vid kursens obligatoriska träffar.

Övriga krav för slutbetyg

Aktivt deltagande vid kursens lärandeaktiviteter.

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Förhållningssätt till användning av generativ AI 

I kursen LD2005 ska generativ AI användas på ett ansvarsfullt, etiskt och akademiskt hederligt sätt. Detta innebär att du som student måste: 

  • granska det innehåll som gAI-verktyget genererar; du är fullt ansvarig för det material du lämnar in, oavsett om du tagit hjälp av generativ AI eller inte för att skapa det.
  • ta ansvar för att inte dela personuppgifter, upphovsrättsskyddat material eller konfidentiell information i verktyget, då gAI-modeller kan lagra och använda inmatad data. 
  • tydligt redovisa om, när och hur du har använt ett gAI-verktyg i kursens examinerande moment. 
  • ta ansvar för att inte använda gAI-verktyg på ett otillåtet sätt, t.ex. genom att generera fullständiga lösningar till kursens examinerande moment. Vad som är otillåten användning uttrycks explicit i respektive examinerande moment. 

Ytterligare Information

Övriga föreskrifter

Kursplanen gäller från och med Sommaren 2025 enligt fakultetsnämndsbeslut: HS-2025-0013. 

Beslutsdatum: 2025-01-15

Fakta om kursomgång

Startdatum

2025-08-25

Kursomgång

  • HT 2025-40016

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kontakter