Kursens huvudsakliga teman är:
- Introduktion och grundläggande teknikgenomgång av generativ AI,ur ett pedagogisktoch etiskt perspektiv.
- AI-litteracitet: skapa, värdera och förbättra AI genererat material.
- Elevperspektiv på generativ AI,skapa lärresurser med stöd av generativ AI.
- Bedömning och examination i relation till generativ AI.
Kursen syftar till att kursdeltagarna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper, färdigheter och förmågor för att i den egna lärarpraktikenkunna använda generativa AI-verktyg. Centralt i kursen är förmågan att skapa samt värdera material som skapats med hjälp av generativ AI utifrån ett pedagogiskt och etiskt perspektiv.
Efter godkänd kurs ska deltagaren kunna:
- Översiktligt beskriva tekniken bakom generativ AI, samt identifiera och reflektera över styrkor och svagheter hos tekniken utifrån ett lärandeperspektiv.
- Använda generativa AI-verktyg för att utveckla lärresurser, förhålla sig till lagstiftning och riktlinjer, samt reflektera över etiska aspekter av det egna användandet.
- Redogöra för hur generativ AI kan användas som verktyg för att stödja eleverslärande samt reflektera över pedagogiska för- och nackdelar.
- Identifiera möjliga risker kopplade till bedömning och generativ AI samt reflektera över hur dessa kan hanteras.