Välkommen till LS12484, japanska A2 för ingenjörer.
Under denna kurs lär vi oss än mer nyanserade uttryck på japanska för att navigera genom olika vardagliga situationer.
Kurs-PM VT 2022-60813
Version 1 – 2021-12-01 15:12:14
VT 2022-1 (Startdatum 2022-01-20, Svenska)
Svenska
ITM/Lärande
Välkommen till LS12484, japanska A2 för ingenjörer.
Under denna kurs lär vi oss än mer nyanserade uttryck på japanska för att navigera genom olika vardagliga situationer.
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2019
Övningar i att uppfatta japanska och föra egna samtal i varierande situationer. Uttalsövningar. Grammatik- och ordförrådsövningar. Aktiv inlärning av ytterligare ca. 100 kanji-tecken. Genomgång av uppbyggnaden av tekniska termer. Översättningsövningar av vardagliga samt enkla tekniska texter från japanska till svenska och omvänt. Skrivövningar, bl.a. att fylla i blanketter och cv-mallar. Realiainslag om Japan, japansk kultur, samhälle och teknisk utveckling.
Lärandemålen för kursen ligger huvudsakligen på nivå A2 enligt GERS, Gemensam europeisk referensram för språk och syftar till att stärka studentens globala kompetens.
Efter fullgjord kurs skall studenten, utöver vad som framgår av kurser på lägre nivå, kunna:
• använda språket muntligt och skriftligt i vardagliga situationer och enkla arbetssituationer
• förstå och urskilja huvudinnehållet i tydligt standardtal om välkända ämnesområden
• föra samtal om kända ämnen i vardagliga situationer
• skriva texter som t.ex. brev för att uttrycka tack eller önskemål
• identifiera fakta ur enkla texter med fackspråklig anknytning
Ni som har läst LS1482/LS1483 rekommenderas att repetera glosorna och grmmatiken som vi gick genom under kursen.
Kurslitteratur meddelas inför kursstart.
Rekommenderad referenslitteratur och e-resurser anges i kurs-PM eller på liknande sätt.
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Samtliga examinationsmoment godkända
75 % närvarokrav
Ingen information tillagd