Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LS1490 Kinakunskap och grundläggande kinesiska för ingenjörer 7,5 hp

Kurs-PM HT 2020-51014

Version 1 – 2021-12-03 21:07:51

Kursomgång

HT 2020-1 (Startdatum 2020-08-24, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kurs-PM HT 2020

Presentation av kursen

Obs: LS1490 ersätts från hösten 2021 av LS1491

Den här kursen ger dig en bred introduktion till Kinas språk, samhälle och kultur med tonvikt på modern talad rikskinesiska och samtida förhållanden. Kursen passar dig som vill lära dig grunderna i språket och kanske redan planerar utbytesstudier i Kina, Taiwan, Hongkong eller Singapore. Den riktar sig också till alla som vill skaffa sig en bättre förståelse av en intressant och allt viktigare del av världen.

Kursen ger behörighet till nästa kurs i kinesiska, Kinesiska A1 för ingenjörer. Om du har förkunskaper från annat håll - kontakta KTH Språk och kommunikation för ett obligatoriskt placeringstest. Kontaktuppgifter hittar du på vår hemsida: www.kth.se/language.

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2019

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Realia

Kursens realiadel är en introduktion till Kina och kinesisk kultur som spänner från geografi, historia, religion och filosofi till dagens samhällssystem, demografi, och andra centrala teman och företeelser. Syftet är att ge kunskaper om hur Kina och den kinesiska kulturen utvecklats för att möjliggöra en djupare förståelse av dagspolitiska händelser, förändringsprocesser och teknisk utveckling, samt öka förmågan till framgångsrik kommunikation över kulturgränser.

Språk

Efter genomgång av uttal, transkriptionssystemet pinyin, grammatik och de kinesiska skrivtecknens historia, principer och skrivkonst, lärs vanliga satsmönster och ord in. Skrivövningar görs främst för hand, men också med dator/mobil. Den praktiska språkträningen inriktas på vardaglig talad rikskinesiska (mandarin/putonghua). Kursen omfattar ca 130 skrivtecken.

Lärandemål

Lärandemålen för kursens språkdel ligger huvudsakligen på nivå A1 enligt GERS, Gemensam europeisk referensram för språk och syftar till att stärka studentens globala kompetens.

Efter fullgjord kurs skall studenten kunna:

Realia
• redogöra för relevanta perspektiv på Kinas kultur och samhälle som begrepp och som studieobjekt
• redovisa grundläggande faktakunskaper om skeenden och förhållanden i Kinas historia och samtid
• redovisa fördjupande kunskaper inom ett specialiserat område i Kinas historia eller samtid
• hitta och redovisa trovärdig och substantiell fakta om relevanta kinesiska företeelser
• redovisa en förståelse av hur kulturella mönster påverkar kommunikation

Språk

• identifiera toner och stavelser i långsamt och mycket tydligt talad rikskinesiska
• förstå och använda vissa enklare satsmönster i tal och skrift
• identifiera verkliga och lexikala radikaler i förenklade eller traditionella skrivtecken
• skriva kinesiska tecken för hand och med dator/mobiltelefon
• läsa upp kända texter skrivna med pinyin eller tecken
• föra begränsade enkla samtal

Förberedelser inför kursstart

Rekommenderade förkunskaper

Kurslitteratur meddelas inför kursstart.
Rekommenderad referenslitteratur och e-resurser anges i kurs-PM eller på liknande sätt.

Kurslitteratur

Björn Kjellgren (2006) kinesiska @kth, första boken, Stockholm: Kungliga Tekniska Högskolan. 

Björn Kjellgren (2000) Kinakunskap, Lund: Studentlitteratur.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • KONA - Kontrolluppgift, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
  • LEXA - Löpande examination, 6,0 hp, Betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Kontrolluppgift ( KONA )

Löpande examination ( LEXA )

Övriga krav för slutbetyg

Samtliga examinationsmoment godkända
75 % närvarokrav

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ingen information tillagd

Fakta om kursomgång

Startdatum

2020-08-24

Kursomgång

  • HT 2020-51014

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kontakter