Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LT1029 Att handleda VFU-studenter 3.0 hp

Kurs-PM HT 2022-10049

Version 1 – 2022-04-15 08:48:35

Kursomgång

HT 2022-1 (Startdatum 2022-08-29, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kurs-PM HT 2022

Presentation av kursen

En handledare är av central betydelse för lärarstudenters utveckling av lärarskicklighet och träning i att tillämpa sina teoretiska kunskaper. Denna kurs syftar till att utveckla deltagarnas pedagogiska kompetens som handledare för lärarstudenter dels genom seminarier och föreläsningar som behandlar teorier och modeller för lärande och handledning, samt aktuella styrdokument och hur dessa bör tillämpas vid bedömning, dels i diskussioner och reflektioner kring hur olika bedömningsformer kan tillämpas för utvärdering och återkoppling, samt studenternas egen handledarroll.

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2022

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen vänder sig till högstadie- och gymnasielärare som i sin yrkesutövning tar emot studenter på verksamhetsförlagd utbildning (VFU).

En handledare är av central betydelse för lärarstudenters utveckling av lärarskicklighet och träning i att tillämpa sina teoretiska kunskaper. Denna kurs syftar till att utveckla deltagarnas pedagogiska kompetens som handledare för lärarstudenter dels genom seminarier och föreläsningar som behandlar teorier och modeller för lärande och handledning, samt aktuella styrdokument och hur dessa bör tillämpas vid bedömning, dels i diskussioner och reflektioner kring hur olika bedömningsformer kan tillämpas för utvärdering och återkoppling, samt studenternas egen handledarroll.

Lärandemål

Kursen syftar till att utveckla deltagarnas pedagogiska kompetens som handledare för lärarstudenter.

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • Redogöra för teorier och modeller för lärande och handledning, och reflektera kring hur dessa kan tillämpas under handledningsprocessen.
  • Redogöra för lärutbildningars aktuella styrdokument och hur dessa kan tillämpas för bedömning av lärarstudenters kunskaper.
  • Diskutera hur olika bedömningsformer ska kunna tillämpas för att utvärdera och återkoppla studenternas kunskaper, färdigheter och förhållningssätt.
  • Aktivt reflektera över den egna handledarrollen i möten med olika studentgrupper.

Schema

12/9 15-18 Seminarium, Digitalt

4/10 15-18 Seminarium, Digitalt

16/11 15-18 Seminarium, Digitalt

8/12 15-18 Seminarium, Digitalt

Ingen information tillagd.

Förberedelser inför kursstart

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgifter, 2,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEM1 - Seminarier, 1,0 hp, Betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Inlämningsuppgifter ( INL1 )

Seminarier ( SEM1 )

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ändringar inför denna kursomgång

Det är första gången denna kurs ges.

Fakta om kursomgång

Startdatum

2022-08-29

Kursomgång

  • HT 2022-10049

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kontakter