Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

ME1306 Industriell projektledning för I 7,5 hp

Kurs-PM VT 2022-61181

Version 1 – 2022-03-16 10:56:34

Kursomgång

CINEK (Startdatum 2022-03-21, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Industriell ekonomi och organisation

Kurs-PM VT 2022

Presentation av kursen

Projekt är i många industriella och teknikintensiva organisationer en dominerande arbetsform, med vilken man utför komplexa kundleveranser, driver forskning och utveckling, organiserar entreprenörskap, innovation och förändring. Denna kurs utgår ifrån en genomgång av den generella managementläran för att sedan fokusera på hur man kan leda och organisera framgångsrikt praktiskt projektarbete.

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2020

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Projekt är en allt vanligare arbetsform inom alla samhällssektorer, avsedd och använd för hantering av uppgifter som inte kan lösas inom fasta linjeorganisationer. I praktiken kommer de flesta av dagens universitetsstudenter inom teknik och naturvetenskap att på något sätt involveras i projektbaserat arbete inom endast några år efter examen. Flera av de största arbetsgivarna för nyutexaminerade civilingenjörer har helt eller delvis övergått till att vara projektbaserade organisationer, vilket innebär att även den dagliga produktionen organiseras som projekt.

Projektet är en arbetsform som på flera sätt kompletterar och avviker ifrån klassiska former för industriell organisation, samtidigt som den är väl förankrad i såväl klassisk som nutida forskning om organisation, ledarskap och management. Ett projekt är en strukturell lösning på hantering av tillfälliga och unika uppgifter, vilket innebär ett fokus på planering och uppföljning. Men projektets ledning och styrning kräver också insikter som hämtas från den generella organisationsforskningen; insikter i personalhantering, politiska processer, företagskultur och ledarskap.

Kursen fokuserar på lednings- och arbetsformer i affärs-, utvecklings- och förändringsprojekt i industrin. Projektformen och dess användning förankras i en omfattande genomgång av centrala perspektiv i organisations-, ledarskaps- och managementforskningen. Under kursen bryts därmed den strukturella projektledningsläran mot politiska och kulturella perspektiv och praktikfall. Stor vikt läggs vid hur omvärldsbetingelserna påverkar projektledningen, liksom vid beställarrollen. Förutom en allmän orientering om den generella organisations-, ledarskaps- och managementforskningen och dagens projektledningslära går undervisningen bl. a igenom projektplaneringen, projektorganisering, ekonomistyrning, upphandling, projektledarens ledarskap samt ett antal praktikfall från projekt i olika verksamheter. Gästföreläsare med omfattande praktiska erfarenheter från projektledingsområdet medverkar som gästföreläsare.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

  1. Beskriva den generella organisationslärans huvudsakliga perspektiv och utvecklingslinjer i termer av strukturella-, human resource-, politiska- samt symboliska forskningsperspektiv, samt kompletterande perspektiv såsom ledarskap, genus, intersektionalitet och entreprenörskap
  2. Analysera praktiska ledningssituationer med hjälp av dessa perspektiv och visa på hur olika perspektiv leder till olika slutsatser men också kan komplettera varandra
  3. Beskriva projektledningslärans övergripande struktur som ett både praktiskt och vetenskapligt framväxande kunskapsområde vars utövare måste kunna hantera komplexa uppgifter med bäring på teknik, ekonomi, hållbarhet, etik och samhällsutveckling
  4. Formulera projektmål som är realistiska, lösningsneutrala och utvärderingsbara
  5. Formulera och analysera praktiska problem i industriellt företagande m h a projektledningslärans verktyg och teoretiska modeller, samt med hjälp av dessa verktyg och modeller ge rekommendationer om hur styrningen av ett projekt kan förberedas, genomföras och förbättras
  6. Förklara relationen mellan projektorganisationer och permanenta organisationer, samt beskriva vilka lösningar som finns på de problem som är inbyggda i denna relation 
  7. Beskriva de huvudsakliga uppgifterna och ansvarsområdena för en projektledare över projektets hela livscykel i industriella och teknikintensiva miljöer samt analysera sitt eget lärande och kunskapsutveckling i relation till detta

Förberedelser inför kursstart

Rekommenderade förkunskaper

Inga utöver särskild behörighet.

Särskilda förberedelser

De studerande på kursen rekommenderas att i god tid innan kursstart skaffa sig tillgång till kurslitteraturen.

Kurslitteratur

Kurslitteraturen består i huvudsak av två böcker som båda ingår i sin helhet. Kursen inleds med Bolman & Deals bok, som är en översikt över den generella organisationsteorin och dess huvudsakliga perspektiv. I kursens andra del, som fokuserar på projekt som en aktuell och växande arbetsform för industriell organisering, används Tonnquists bok som steg för steg beskriver vilka teorier, verktyg och modeller som är aktuella i olika faser av ett typiskt industriellt projekt. 

Bolman, Lee G & Deal, Terrence E (2019) Nya perspektiv på organisation och ledarskap (6:e upplagan). Lund: Studentlitteratur.

Tonnquist, Bo (2021) Projektledning (8:e upplagan). Stockholm: Sanoma Utbildning. (OBS endast faktaboken)

Till kursböckerna fogas löpande föreläsningar, artiklar och annat kursmaterial, som också ingår i examinationen om inte annat anges. Material som är tillgängligt i elektronisk form läggs ut under Filer på kursens hemsida i Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
  • KON1 - Kontrollskrivning, 2,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEM1 - Seminarium, 2,0 hp, Betygsskala: P, F
  • TEN1 - Tentamen, 2,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Kursen examineras genom fyra examinationsmoment. Betygskriterier för vardera moment framgår av uppställningen nedan. För erhållande av fullständigt slutbetyg på kursen gäller följande regler:

Godkänt betyg, dvs E/Pass krävs på samtliga moment för att godkänt slutbetyg på kursen skall kunna ges.

Grundprincipen är att slutbetyget erhålls genom att addera samman poängen på momenten KON1 och TEN1, i enlighet med tabellen nedan.

Dock sker denna beräkning i två steg, eftersom poängen på KON1 inte kan sänka det slutliga kursbetyget, bara bekräfta eller höja det. Detta beror på att KON1 inte heller kan "plussas", dvs göras om vid ett senare tillfälle i syfte att erhålla högre betyg när godkänt betyg (E eller högre) erhållits. 

Steg 1: Preliminärt kursbetyg: I ett första steg vägs poängen på KON1 och TEN1 samman och ett preliminärt kursbetyg sätts.

Steg 2: Slutligt kursbetyg: Därefter undersöks om KON1 sänker, bekräftar eller höjer detta kursbetyg. Om det då visar sig att KON1 sänker kursbetyget sätts istället ett slutligt kursbetyg baserat på TEN1. Om KON1 bekräftar eller höjer slutbetyget görs det preliminära kursbetyget till slutbetyg.

INL1 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F.

Inlämningsuppgiften är en individuell lärande- och reflektionsrapport där varje student löpande under kursen skriver ned sina lärdomar och reflektioner kopplat till sin utveckling som framtida projektledare. Den inlämnas via Canvas enligt kursens tidsschema. INL1 examineras vid varje ordinarie kurstillfälle enligt schema. Om rapporten underkänns men av examinator bedöms kunna uppnå godkänd nivå genom smärre kompletteringar (s k rest) kan studenten få en möjlighet att revidera den. Om rapporten inte bedöms kunna uppnå godkänd nivå genom komplettering kan en ny rapport inlämnas i samband med nästa kursomgång. INL1 är relaterad till lärandemål nr 7:

7. Beskriva de huvudsakliga uppgifterna och ansvarsområdena för en projektledare över projektets hela livscykel i industriella och teknikintensiva miljöer samt analysera sitt eget lärande och kunskapsutveckling i relation till detta

Rapporten skall ha formen av ett individuellt lärandeprotokoll från kursen, ett lärandeprotokoll som kortfattat skall beskriva följande:

  • A. De viktigaste lärdomarna du tar med dig till kommande studier och framtida yrkesverksamhet
  • B. En kommentar till din egen lärprocess under kursen - vad gick bra och vad kan förbättras i din egen lärprocess?
  • C. Eventuella övriga kommentarer
  • Reflektionspappret skall max omfatta 2 A4-sidor text.

Uppsatsen betygsätts Pass/Fail (i Canvas Färdig/Ofärdig).

KON1 - Kontrollskrivning, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F.

Ett skriftligt prov i kursens mitt som examinerar den generella managementläran, dvs Bolman & Deals bok samt föreläsningsmaterialet. Provet genomförs som en "hemtentamen" med inlämning via Canvas. Kontrollskrivningen ger max 40 p, lägsta gräns för godkänt (E) är 20p. KON1 examineras vid varje ordinarie kurstillfälle, men kan ej "plussas".  KON1 genomförs i enlighet med kursens tidsschema och relaterar till lärandemålen nr 1 och 2:

  1. Beskriva den generella organisationslärans huvudsakliga perspektiv och utvecklingslinjer i termer av strukturella-, human resource-, politiska- samt symboliska forskningsperspektiv, samt kompletterande perspektiv såsom ledarskap, genus, intersektionalitet och entreprenörskap
  2. Analysera praktiska ledningssituationer med hjälp av dessa perspektiv och visa på hur olika perspektiv leder till olika slutsatser men också kan komplettera varandra

Bedömningen görs utifrån följande generella betygskriterier:

Grade A: The student has responded with superior quality to at least 90% from all the questions in the home exam. An excellent convincing scientific argumentation. Impeccable format. Large exactitude in writing, referencing and list of references 

Grade B: The student has responded with superior quality to at least 80% from all the questions in the home exam. A very good convincing scientific argumentation. Impeccable format. Large exactitude in writing, referencing and list of references.

Grade C: The student has responded with high quality to at least 70% from all the questions in the home exam. A good convincing scientific argumentation. Exactitude in writing, referencing and list of references 

Grade D: The student has responded with high quality to at least 60% from all the questions in the home exam. A sufficient convincing scientific argumentation. Sufficient theoretical discussion and argumentation. No larger flaws in format, writing, referencing and list of references.

Grade E: The student has responded with acceptable quality to at least 50% from all the questions in the home exam. A nearly sufficient convincing scientific argumentation. A nearly sufficient theoretical discussion and argumentation. No larger flaws in format, writing, referencing and list of references.

Grade F: The student has not responded with acceptable quality to at least 50% from all the questions in the home exam. A very weak conducted analysis of data. Theoretical discussion and argumentation is lacking. Flaws in format writing, referencing and list of references.

SEM1 - Seminarium, 2,0 hp, betygsskala: P, F.

Detta är en gruppuppgift där Luftaffären Case 5 skall lösas och rapporteras skriftligen och muntligen i form av en projektförstudie. Den skriftliga rapporten godkänns om den uppfyller samtliga krav. Om rapporten underkänns men av examinator bedöms kunna uppnå godkänd nivå genom smärre kompletteringar (s k rest) kan gruppen få en möjlighet att revidera den. Om rapporten inte bedöms kunna uppnå godkänd nivå genom komplettering kan en ny rapport inlämnas i samband med nästa kursomgång. Uppgiften introduceras efter kontrollskrivningen enligt Tidsschema. Rapporten inlämnas via Canvas i enlighet med kursens tidsschema. 

Uppgiften relaterar till följande läromål (nr 4-5) i kursen:

4. Formulera projektmål som är realistiska, lösningsneutrala och utvärderingsbara

5. Formulera och analysera praktiska problem i industriellt företagande m h a projektledningslärans verktyg och teoretiska modeller, samt med hjälp av dessa verktyg och modeller ge rekommendationer om hur styrningen av ett projekt kan förberedas, genomföras och förbättras

Uppgiften betygsätts med Pass eller Fail (P/F). Rapporter på gränsen till Pass kan åsättas kompletteringskrav för att godkännas. För Pass gäller följande betygskriterier:

  • Att rapporten är anpassad och skriven för sin målgrupp – projektets styrgrupp
  • Att rapporten behandlar samtliga nio delområden i BCAB:s mall för projektförstudier (PID-mallen)
  • Att vart och ett av de nio delområdena behandlas på ett tillfredsställande sätt
  • Att det föreslagna projektet innebär måluppfyllelse inom de ramar som den nuvarande beställaren angett
  • Uppvisar förmåga att implementera den teoretiska kunskapen i praktiken, liksom att både problematisera och utvärdera ditt eget förslag (/plan?)
  • Uppvisar en välutvecklad formell struktur, lämpligt språkbruk och en konsistent och korrekt referensteknik

TEN1 - Tentamen, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F.

Ett skriftligt prov i kursens slut som examinerar kursen i sin helhet med inriktning på teoretisk och praktisk förståelse för projektledning och dess roll i modernt ingenjörsarbete. All kurslitteratur och allt kursmaterial från hela kursen examineras här, dvs båda böckerna och allt övrigt utdelat material. Provet genomförs som en digital tentamen enligt Tidsschema. Tentamen ger max 40 p, lägsta gräns för godkänt (E) är 20p. TEN1 examineras vid varje ordinarie tentamenstillfälle och kan då också "plussas". TEN1 genomförs i enlighet med kursens tidsschema och relaterar till lärandemålen nr 3 och 6.

3. Beskriva projektledningslärans övergripande struktur som ett både praktiskt och vetenskapligt framväxande kunskapsområde vars utövare måste kunna hantera komplexa uppgifter med bäring på teknik, ekonomi, hållbarhet, etik och samhällsutveckling

6. Förklara relationen mellan projektorganisationer och permanenta organisationer, samt beskriva vilka lösningar som finns på de problem som är inbyggda i denna relation 

Betygskriterier

Grade A (excellent):

Independent, innovative and exhaustive analytical answers applying state-of-the-art knowledge from international research as well as accepted best practice in the project management field. Different theories and perspectives thoroughly discussed and handled in relation to each other when relevant. Practical recommendations clear and well argued for, when relevant. Clear, logic and well-written answers attending to all aspects of the questions given.

Grade B (very good): Independent analytical answers applying state-of-the-art knowledge from international research as well as accepted best practice in the project management field. Different theories and perspectives discussed and handled in relation to each other when relevant. Practical recommendations clear and well argued for when relevant. Clear, logic and well-written answers attending to all aspects of the questions given.

Grade C (good): Good answers applying some knowledge from international research as well as accepted best practice in the project management field. Displayed awareness of different theories and perspectives when relevant. Practical recommendations may be provided when relevant. Clear, logic and well-written answers attending to most aspects of the questions given.

Grade D (satisfactory): Satisfactory answers applying accepted best practice in the project management field. Displayed awareness of different theories when relevant. Practical recommendations clear when relevant. Clear and logic answers attending to the main aspects of the questions given.

Grade E (sufficient):Outlined analysis applying the basic theories and models in the project management field. Practical recommendations clear when relevant. Clear answers attending to the main aspects of the questions given.

Mer detaljerad information om de olika momentens uppläggning, betygskriterier och innehåll framgår av de respektive inlämningssidorna i Bilda.

Fordringar för slutbetyg på kursen

Betygsgränserna och sammanvägningen av betyg och poäng till slutligt kursbetyg (se ovan) framgår av följande tabell:

Betyg

Kursen totalt (7,5hp)
Max 80p

Moment INL1 (1,5hp)
Läranderapport
Pass/fail
Moment KON1 (2hp)
Kontrollskrivning
Max 40p
Moment SEM1 (2hp)
Projektförstudie
Pass/Fail
Moment TEN1 (2hp)
Tentamen
Max 40p
F Mindre än 60p totalt eller
ett betyg under E/P satt
på något av momenten.
F <18p F <18p
Fx (ej tillämpligt) (ej tillämpligt) 18-19p Rest 18-19p
E/P

40-47,5p givet att alla moment fått minst E/P

Pass 20-23p Pass 20-23p
D

givet att den sammanlangda poängen på KON1 och TEN1 är 48-55,5p och övriga moment fått minst E/P

eller

att betyget på TEN1 är D, att betyget på KON1 är E-D, och övriga moment fått minst E/P.

  24-27p   24-27p
C

givet att den sammanlagda poängen på KON1 och TEN1 är 56-63,5p och övriga moment fått minst E/P

eller

att betyget på TEN1 är C, att betyget på KON1 är E-C, och övriga moment fått minst E/P.

  28-31p   28-31p
B

givet att den sammanlagda poängen på KON1 och TEN1 är 64-71,5p och övriga moment fått minst E/P

eller

att betyget på TEN1 är B, att betyget på KON1 är E-B, och övriga moment fått minst E/P.

  32-35p   32-35p
A

72-80p givet att alla moment fått minst E/P

eller

att betyget på TEN1 är A, att betyget på KON1 är E-A, och övriga moment fått minst E/P.

  36-40p   36-40p

 

 

Möjlighet till komplettering

Komplettering av ett moment som resulterat i betyget Fx/rest skall äga rum inom sex veckor efter det att studenten meddelats examinationsresultatet. Därefter motsvarar betyget Fx betyget F och ingen komplettering kan sedan göras. Om studenten erhållit betyget Fx efter en omprövning/överklagande av examinationsresultat, kommer studenten att erhålla ytterligare tid för komplettering.

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ingen information tillagd

Fakta om kursomgång

Startdatum

2022-03-21

Kursomgång

  • CINEK VT 2022-61181

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Industriell ekonomi och organisation

Kontakter