Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2019
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen skall ge förutsättningar och verktyg för att genomföra utbildningsprogrammet på ett bra sätt och innehåller dels ämnesmässiga lärandemål, dels tränar komplementära färdigheter och dels förmedlar kunskaper och förmågor relaterade till studieteknik och programinformation.
I momentet Hållbar utveckling
Grundbegrepp inom hållbar utveckling. Introduktion till ämnet, definitioner och centrala begrepp
Ingenjörers roll för hållbar utveckling. Fysisk resurshantering.
Ett antal seminarier rörande dilemma inom hållbarhet
Ett antal inlämningsuppgifter
Ett skriftligt prov
I momentet Individuella övningar
Inlärnings- och studiestrategi
Eget ansvar och konsekvensanalys
Självreflektion, kommunikation samt läs- och skrivträning
Seminarium om fusk, plagiat inkl. reflektion om de etiska aspekterna
I momentet Projekt med övningar genomförs ett projekt och övningar i grupp med följande innehåll
Gruppdynamik samt gruppkontrakt för gruppens regler
Problemformulering, mål, avgränsningar och lösningsmetoder
Projektplanering, tid- och aktivitetsplan
Planering och genomförande av projektmöten inklusive kallelse, dagordning och protokoll
Informationssökning inklusive värdering av dess trovärdighet och användbarhet
Sammanställning av en teknisk projektrapport
Planering och genomförande av en muntlig presentation
Utvärdering och reflektion efter avslutat projekt
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
översiktligt redogöra för vanligt förekommande begrepp inom arbetsfältet maskinteknik
formulera egna mål för sina studier en strategi för kontinuerlig egenutveckling och livslångt lärande
reflektera över gruppdynamik och ha insikt om olika roller i en grupp för att därefter kunna arbeta i grupp på ett effektivt sätt
redogöra för i projektet använda metoder, tillämpa given projektmodell och kunna skriva de dokument som är nödvändiga för att genomföra ett projekt enligt densamma
identifiera kunskapsbehovet, källkritiskt söka, granska och skriftligen sammanfatta informationsinnehållet i en teknisk rapport
redogöra på grundläggande nivå för begreppen ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbar utveckling ur ett ingenjörsperspektiv
diskutera hållbar utveckling inom några tekniska områden ur ett introducerande perspektiv
För högre betyg ska studenten dessutom kunna:
Redovisa sin ståndpunkt kring etiska, sociala och miljömässiga konsekvenser av ingenjörens arbete och teknikens roll i samhället
Läraktiviteter
Kursens läraktiviteter består av:
Föreläsningar
Övningar
Seminarier
Grupparbete
Kontrollskrivningar
Detaljplanering
Detaljplanering finns tillgänglig på kursens Canvas-sida.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Kompendium: Maskinteknik, introduktionskurs: Handbok för projekt, publiceras på kursweb
Hållbar utveckling - en introduktion för ingenjörer, Jon-Erik Dahlin, förlag: Studentlitteratur, ISBN9789144092669
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
För studenter med funktionsnedsättning som har utlåtande från KTHs FUNKA-enhet om rekommenderade stödinsatser vid examination gäller följande i denna kurs:
Alla stödinsatser under kod R (d.v.s. anpassningar som rör rum, tid och fysisk omständighet) beviljas utan särskilt beslut av examinator.
Stödinsatser under kod P (pedagogisk anpassning) ska aktivt beviljas eller avslås av examinatorn efter kontakt tagen av studenten i enlighet med KTHs regler. Studenter ansvarar själva för att kontakta examinator inför varje tentamen. Om inte student inom föreskriven tid ansökt om pedagogisk anpassning avslås denna per automatik.
Examination och slutförande
Betygsskala
A, B, C, D, E, FX, F
Examination
ANNA - Hållbar utveckling, 3,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
PRO1 - Projekt med övningar, 4,0 hp, Betygsskala: P, F
ÖVN1 - Individuella övningar, 2,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Kursfordringar
För godkänd kurs fordras godkänt resultat på kursens alla tre kursmoment:
PRO1 - Projekt med övningar, 4 hp, betygsskala: P, F
ÖVN1 - Individuella övningar, 2 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, Fx, F
ANNA - Hållbar utveckling, 3 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, Fx, F
Individuella övningar 2 hp (ÖVN1)
I momentet Individuella övningar:
Inlärnings- och studiestrategi
Eget ansvar och konsekvensanalys
Självreflektion, kommunikation samt läs- och skrivträning
Seminarium om fusk, plagiat inkl. reflektion om de etiska aspekterna
Upplägget är ett antal föreläsningar med tillhörande övningar. Ett antal obligatoriska inlämningsuppgifter vilka finns beskrivna i och lämnas in i lärplattformen Canvas. För att lösa uppgifterna måste du ha deltagit på tillhörande föreläsningar.
Individuella inlämningsuppgifter
ÖVN1.1 Egen reflektion över gruppdynamik max 10 poäng
ÖVN1.2 Efter kursens föreläsningar med orientering om olika områden inom maskinteknik skall ett referat av föreläsningarna följt av en personlig reflektion skrivas utifrån föreläsningarnas innehåll max 8 poäng
ÖVN1.3 Ett referat av ett antal presentationer av fd studenter (KTH alumner) samt en personlig reflektion inklusive dina mål med dina studier max 12 poäng
ÖVN1.4 Söka, referera och utvärdera information P/F Godkänt ger 2 poäng
Hållbar utveckling 3 hp (ANNA)
För kursmomentet Hållbar utveckling (ANNA) ges ett eget PM.Detta finns på kursrummet på Canavs under modulen Hållbar utveckling I kursdelen ingår
Föreläsningar.
Obligatoriska seminarier.
Obligatoriska inlämningsuppgifter.
Skriftlig examination i datorsal.
Projekt med övningar ( PRO1 )
Ett projekt som genomförs och examineras enligt separat Projekt-PM. Detta kursmomentet är ett grupparbete.
För projektet krävs att samtliga gruppmedlemmar närvarar vid kursens gruppaktiviteter. Enskild student som uteblir kan underkännas. P/F. Handledare bedömer.
Ett gruppkontrakt för gruppens regler skall upprättas. Detta skall godkännas av gruppens medlemmar, inlämnas i Canvas och följas. Dokumentet underskrivet av samtliga gruppmedlemmar lagrat på Canvas på utsatt tid ger P. Annars F. P/F. Handledare bedömer.
Ett antal obligatoriska dokumenten skall skrivas före respektive beslutsmöte(BM). Dessa dokument ska vara underlag för examination. Inlämning på Canvas P/F Handledare bedömer.
Obligatorisk närvaro på föreläsning samt obligatoriska övningar i gruppdynamik. P/F. Ansvarig lärare för momentet bedömer.
En muntlig redovisning av projektarbetet. Alla gruppmedlemmar framför del av redovisningen muntligt och med visuellt hjälpmedel ger P. Annars F. P/F. Examinator/ställföreträdande examinator bedömer.
Avslutande individuell examination som består av två delar. Dels rapportens innehåll men även kontroll av kunskaper om projektmetodiken. Examinationskrav anges i projekt-PM. P/F. Examinator/ställföreträdande examinator bedömer.
Kursbetyg
För godkänt betyg (E) på kursen krävs Pass på projektet PRO1 och minst E på både ÖVN1 och ANNA.
Betyg på ÖVN1
För väl genomförda uppgifter enligt ovan får du ”poäng”. I momentet är det möjligt att få maximalt 32 poäng. Varje inlämning har en sista inlämningstid (deadline). Efter deadline är det möjligt att lämna in under ytterligare tre dygn. För inlämning efter deadline dras två poäng av från det antal poäng som du annars hade fått.
Minst 28 poäng ger A
Minst 24 poäng ger B
Minst 20 poäng ger C
Minst 14 poäng ger D
Minst 10 poäng ger E
Minst 8 poäng ger FX
Lägre ger F
Betyg på PRO1
Betyg i PRO1 ges på två nivåer, dels måste gruppens process, dokumentation, redovisning och rapport vara godkänt. Dessutom måste varje enskild student vara godkänd på samtliga ovan med P/F markerade delmoment för att erhålla P på momentet.
Komplettering från F till P är möjlig om du har P i alla delmoment utom ett.
Observera att första delmomentet ovan om närvaro på gruppens aktiviteter inte går att komplettera. Det finns ingen ersättningsövning som ger samma erfarenhet som att delta i en projektgrupp.
Betyget från ANNA
Betyget från ANNA översätts till poäng för att erhålla slutbetyget enligt följande:
Betyg A ger 43 poäng
Betyg B ger 37 poäng
Betyg C ger 31 poäng
Betyg D ger 26 poäng
Betyg E ger 20 poäng
Poänggränser för kursbetyg
Det totala antalet insamlade poäng ger sedan slutbetyg enligt nedan:
Betyg A erhålles vid 70 poäng
Betyg B erhålles vid 60 poäng
Betyg C erhålles vid 50 poäng
Betyg D erhålles vid 40 poäng
Betyg E erhålles vid 30 poäng
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.