Kurs-PM HT 2021
Presentation av kursen
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2019
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
- Introduktion
- Grundläggande logistikfunktioner och dess betydelse för effektivitet, kostnader och kvalitet.
- Materialförsörjning
- Prognoser
- Lagerstyrning
- Produktionsplanering
- IT i logistik
- Planering av produktionslogistiska processer
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• Förklara olika logistikfunktioner och sätta dessa i sina sammanhang.
• Känna till och beskriva referensmodeller som kan användas för att beskriva logistikprocesser på ett standardiserat sätt.
• Förklara hur grader av kundorderstyrning och produktens struktur inverkar på materialförsörjningens planläggning.
• Förklara hur teknologier för material- och informationshantering är uppbyggda och hur de kan bidra till att effektivisera produktionslogistiken.
• Tillämpa metoder och beräkningssätt för styrning av produktions-, lager-, och beställningslogistik, inbegripande prognoser, beställningspunkt säkerhetslager och orderkvantitet.
• Kartlägga, analysera och välja metod för att effektivisera ett producerande företags verksamhet eller en försörjningskedja utifrån ett logistikperspektiv.”
Läraktiviteter
ML1504 innehåller föreläsningar, övningar, projektarbeten, studentpresentationer, inlämningsuppgifter och tentamen
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Jonsson, P. & Mattsson, S-A. (2016) Logistik – Läran om effektiva materialflöden, Studentlitteratur, ISBN: 978-91-44-11077-6.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
Examination och slutförande
Betygsskala
A, B, C, D, E, FX, F
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgifter, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
- PRO1 - Projektuppgift, 2,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 1,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Övningar, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Inlämningsuppgifter ( INL1 )
Projektuppgift ( PRO1 )
Skriftlig tentamen ( TEN1 )
Övningar ( ÖVN1 )
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ingen information tillagd
Kontakter
Fakta om kursomgång
Startdatum
2021-11-01
Kursomgång
- CITEH HT 2021-50101
Undervisningsspråk
Svenska