Kurs-PM HT 2021
Presentation av kursen
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2017
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
- Fysikaliska, kemiska och metallografiska grunder för järnbaserade och övriga metaller, polymerer, keramer, kompositmaterial samt pulvermetallurgiska material
- Provningsmetoder
- Formningsmetoder, t.ex. gjutning och plastiska metoder
- Avverkande tillverkningsmetoder, t.ex. svarvning, laserskärning och stansning
- Korrosion
- Polymermaterial
Lärandemål
Efter avklarad kurs skall studenten kunna:
- beskriva egenskaper och användningsområden för de vanligt förekommande konstruktionsmaterialen
- beskriva grundläggande tillverkningsmetoder, maskintyper och materialhanteringsutrustning
- välja lämpliga tillverkningsmetoder i sitt sammanhang och ha förståelse vilka möjligheter och begränsningar de har
- dra slutsatser om hur och av vilka material befintliga produkter är tillverkade samt förklara hur miljö- och ekonomiska aspekter påverkat detta
Detaljplanering
Learning activity | Content | Preparation |
---|---|---|
Lectures | LAB1 | Written examination |
Laboratory | LAB1 and LAB2 | Laboratory work |
Kursnamn:
|
Material och produktion, grundkurs 6 hp |
Kurskod:
|
ML1603 |
Läsår:
|
2021 – 2022 |
Kursansvarig: |
Jafar Mahmoudi tel arb: 08-790 7498 |
|
e-post: mahmoudi@kth.se |
Examinator: |
Bertil Wanner tel arb: 08-790 94 63 |
|
e-post: bwanner@kth.se |
Kurslitteratur: |
• Leijon: Materiallära (Karlebo-serien) utgåva 15, Liber 2014, |
|
ISBN 91-47-10005-7 (utgåva 14 kan användas, men |
|
sidhänvisningarna gäller utgåva 15). |
|
• Jarfors m.fl. Tillverkningsteknologi, Studentlitteratur, |
|
ISBN 978-91-44-07039-1 (även upplaga 3 kan användas, men |
|
sidhänvisningarna gäller den senaste upplagan). |
|
• Utdelat material samt material utlagt i Canvas. |
Genomförande: |
• Föreläsningar, totalt 22 tillfällen under period ett och två. |
|
• Obligatoriska studiebesök, laborationer och övningsuppgifter. |
Examination: |
• Tentamen, TEN1, 4 hp. |
|
• Laborationer och övningar, LAB1 och LAB2, 1 hp vardera. |
|
• Obligatorisk närvaro på laborationer/övningar (ingår i LAB1 och |
|
LAB2). |
Kursplanering: |
Detaljplanering i form av tidplan med inläsningsanvisningar enligt |
|
följande: |
- Plan med inläsningsanvisningar för materialdelen av kursen.
- Plan med inläsningsanvisningar för produktionsdelen av kursen.
- Plan för laborations- och övningsdelen av kursen.
- Examinationsmoment och komplettering.
Behörighet
Grundläggande högskolebehörighet samt Kemi 1, Fysik 2, Matematik 3c.
Litteratur Se ovan.
Examination
- TEN1 – Tentamen, 4 hp. Betygsskala: A, B, C, D, E, Fx, F.
- LAB1 – Laboration materiallära, 1 hp. Betygsskala: P, F.
- LAB2 – Laboration tillverkning, 1 hp. Betygsskala: P, F.
Krav för slutbetyg
Samtliga ingående rapportmoment krävs för slutbetyg. Betyget baseras på total tentamenspoäng.
Undervisningsspråk
Svenska, men vissa delar av kursen kan vara på engelska.
1. Kursplanering: Materialdelen av ML1603 med Jafar Mahmoudi
Observera att alla föreläsningar inte är 90 minuter. Föreläsningarna kommer i löpande följd. Ordningsföljden kan ändras utan förvarning.
Fl Avsnitt Sidor i Materiallära Kommentar
1
|
Kurspresentation Genomgång Kurs-PM |
|
|
1 |
Inledning |
1 1 |
Materialtyper |
|
|
|
Materialegenskaper |
|
|
84-91 |
Materialstandard |
|
Fysikaliska, kemiska och metallografiska grunder |
12-24, 26-30 |
Bindning, gitter, legeringar, diffusion, störningar, |
|
|
|
dislokationer |
|
|
38 -47 |
Härdn ingsmekanismer |
2 |
Provningsmetoder |
93-98, (99-100) |
Dragprovning |
|
|
100-103 |
Hårdhetsprovning |
|
|
105-107, 53-56, 149-151 |
Slagprovning |
|
|
104-105 |
Utmattningsprovning |
|
|
107-110 |
Oförstörande |
|
|
|
provn ing |
3 |
Fasdiagram |
32-38 |
Allmänt |
|
|
72-75 |
Fe-C-diagram |
|
|
|
|
4 |
Gjutning |
Tillv. tekn. 23-30, 83-92, 15 0-157 |
Metoder |
|
|
|
|
5 |
Stål |
113-114 |
Framställning |
|
|
122-136, 136-139 |
Värmebehandling |
|
|
74-80 |
TTT-diagram |
|
|
122, 151-153, 158-190, 198-215 |
Typer och sorter |
|
|
|
|
6 |
Aluminium |
247-250 |
Allmänna egenskaper, |
|
|
|
framställning |
|
|
250-254 |
Typer/sorter |
|
|
254-256 |
Värmebehandling |
|
|
257 -262 |
Speciella egenskaper |
7 |
Cu, Cu-legeringar, Ni, Mg-, Ti |
270-310 |
|
8 |
Svetsning |
153-175 |
Svetsmetallurgi |
9 |
Korrosion |
341, 344-359 |
|
2. Kursplanering: Produktionsdelen av ML1603 med Bertil Wanner
Observera att alla föreläsningar inte är 90 minuter. Föreläsningarna kommer i löpande följd. Ordningsföljden kan ändras utan förvarning.
|
|
|
|
1
|
Intro om produktionsprinciper och 1-16 |
|
|
filosofier |
|
||
2
|
Översikt spånskärande bearbetning |
53-62 |
Inledning, översikt |
|
Skärgeometri, skärkrafter |
297-305 |
Vinklar och ytor, hur de påverkar och |
|
|
|
påverkas
|
3
|
Spånbildning, skärbarhet, verktygsmaterial och förslitning |
308-351
|
Inverkan på bearbetningen
|
4 |
Svarvning |
351-363, 522-529 |
Metoder, geometri, skärdata, maskiner, |
|
|
|
vibrationer
|
5 |
Fräsning |
370-377, 529-535 |
Metoder, verktyg, |
|
|
|
maskiner, vibrationer |
|
Borrning |
364-369 |
Verktyg, metoder för- och nackdelar |
|
|
|
|
6 |
Slipning |
378-390, 534-538 |
Metoder, slipskivans uppbyggnad och |
|
|
|
sammansättning
|
7- 8 |
Allmänt om plastisk bearbetning |
34-35, 171-172 |
|
|
Valsning |
36-37, 42-43, 204-210 |
Metodbeskrivningar, ex på produkter o |
|
|
|
material |
|
Smide |
39-42, 46-52, 203-204 |
|
9
|
Plåtformning
Allmänt om styckskärande bearbetning, klippande bearb. |
45-46, 227-231
232 + utdelat mtrl |
Klippytan, inverkan av klippspalt, klipphastighet och förslitning |
|
Klippning och stansning |
232 + utdelat mtrl |
|
|
|
|
|
10 |
Repetition/ reserv |
|
|
11 |
Repetition/ reserv |
|
|
12 |
Repetition/ reserv |
|
|
|
|
|
|
Fl Avsnitt Sidor i Tillv. tekn. Kommentar
3. Kursplanering: Laborations- och övningsdelen av ML1603
Med reservation för ändringar och förskjutningar, var särskilt noga med att kontrollera eventuella schemaändringar.
Nedanstående moment är obligatoriska. Kontrollera noga vilka tider som kan vara möjliga så att det inte uppstår krockar med lektioner i andra ämnen.
LAB1: Materiallaboration på Campus.
Varje student skall genomföra en laboration om 3 klocktimmar på KTH Södertälje Campus under period ett.
LAB2, del 1: Studiebesök Scania, eller annan aktivitet Varje student skall göra en laboration på 3 klocktimmar.
Laborationen sker i grupper om 20 studenter. Tider för detta är under period två.
LAB2, del 2: Studiebesök och laboration på Scania, eller annan aktivitet Varje student skall göra en laboration på 3 klocktimmar.
Laborationen sker i grupper om 20 studenter. Tider för detta är under period två.
Komplettering för LAB1 och LAB2 görs under nästa kursomgång som erbjuds nästa läsår eller enligt särskild prövning.
TEN1 - Tentamen, 4 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, Fx, F
Totalt antalpoäng på tentamen: 50 poäng (25 p material och 25 p produktion)
Betyg A erhålles vid: |
45 poäng (90% av totalt antal poäng) |
Betyg B erhålles vid: |
40 poäng (80% av totalt antal poäng) |
Betyg C erhålles vid: |
35 poäng (70% av totalt antal poäng) |
Betyg D erhålles vid: |
30 poäng (60% av totalt antal poäng) |
Betyg E erhålles vid: |
25 poäng (50% av totalt antal poäng) |
Betygskriterier för betygen E – A
Lärandemål som examineras genom tentamina TEN1 med betyg A-F: Betyg E:
För betyg E ska studenten
- Grundläggande kunna beskriva egenskaper och användningsområden samt förklara sambanden mellan dem för de vanligast förekommande konstruktionsmaterialen.
- Grundläggande kunna beskriva vanligt förekommande tillverkningsmetoder, maskintyper och hanteringsutrustning.
- Grundläggande kunna förklara i vilka sammanhang dessa tillverkningsmetoder används och vilka möjligheter och begränsningar de har.
- Grundläggande kunna dra slutsatser om hur och av vilka material befintliga produkter är tillverkade samt förklara hur miljö- och ekonomiska aspekter påverkat detta.
Betyg C:
Utöver vad som krävs för betyg E ska studenten
- Utförligt kunna beskriva egenskaper och användningsområden samt förklara sambanden mellan dem för de vanligast förekommande konstruktionsmaterialen.
- Utförligt kunna beskriva vanligt förekommande tillverkningsmetoder, maskintyper och hanteringsutrustning.
- Utförligt kunna förklara i vilka sammanhang dessa tillverkningsmetoder används och vilka möjligheter och begränsningar de har.
- Utförligt kunna dra slutsatser om hur och av vilka material befintliga produkter är tillverkade samt förklara hur miljö- och ekonomiska aspekter påverkat detta.
Betyg A:
Utöver vad som krävs för betyg C ska studenten kunna
- Göra utförliga analyser utifrån olika fall och kunna värdera vilka delar av kursen som behöver tillämpas i det givna fallet.
Studenter som uppnår minst 23 poäng på tentamen erhåller betyget Fx och har därmed möjlighet att komplettera till betyget E.
Kompletteringen skall ske inom två veckor (tio arbetsdagar) från den dag då tentamensresultatet offentliggjorts. Studenten skall via mail meddela examinator om han/hon vill utnyttja kompletteringsmöjligheten inom en vecka (fem arbetsdagar) från den dag då tentamensresultatet offentliggjorts.
Examinator avgör om kompletteringen skall ske skriftligt eller muntligt och om hela tentamen eller valda delar skall kompletteras.
Ordinarie tentamen äger rum enligt tentamensschema och inga hjälpmedel är tillåtna vid tentamen. Slutbetyget i kursen baseras på betyget för TEN1.
Anmälan till tentamen sker endast via ”Personliga menyn” på KTH:s hemsida, och endast under anmälningsperioden
LAB1 och LAB2 (1 hp vardera)
Om det finns mycket speciella särskilda skäl till frånvaro vid den obligatoriska skärtekniklaborationen på Scania kan laborationen få utföras vid andra gruppers laborationspass, dock måste examinator och Scania godkänna bytet. För de som är frånvarande i den sist schemalagda laborationsgruppen och om inte byte är möjliga så får laborationen utföras under kursens nästa läsår. Något extra laborationstillfälle kommer alltså inte att anordnas.
Betygsgränser för Kursens slutbetyg
Slutbetyget i kursen baseras på TEN1.
Anpassad examination för studenter med funktionsnedsättning
Ansökan om kompensatoriskt stöd vid funktionsnedsättning görs via KTH FUNKA, mer information finns på KTH:s websida. För studenter med funktionsnedsättning som har utlåtande från KTH:s FUNKA-enhet om rekommenderade stödinsatser vid examination gäller följande i denna kurs:
- Alla stödinsatser under kod R (anpassningar som rör rum, tid och fysisk omständighet) beviljas utan särskilt beslut av examinator.
- Stödinsatser under kod P (pedagogisk anpassning) ska aktivt beviljas eller avslås av examinatorn efter kontakt tagen av studenten i enlighet med KTH:s regler. I normalfallet kommer även stödinsatser under kod P att tillstyrkas
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Titel: Materiallära
Författare: Willy Leijon
ISBN: 9789147100057
Förlag: Karlebo
Titel: Tillverkningsteknologi
Författare: Jarfors m fl
ISBN: 9789144070391
Förlag: Studentlitteratur
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
Examination och slutförande
Betygsskala
A, B, C, D, E, FX, F
Examination
- LAB1 - Laboration materiallära, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
- LAB2 - Laboration tillverkning, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 4,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Laboration materiallära ( LAB1 )
Laboration tillverkning ( LAB2 )
Skriftlig tentamen ( TEN1 )
Övriga krav för slutbetyg
Tentamen
Laboration materiallära
Laboration tillverkning
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ingen information tillagd
Kontakter
Fakta om kursomgång
Startdatum
2021-08-30
Kursomgång
- TIIPS HT 2021-50121
Undervisningsspråk
Svenska