Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2021
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Förstudie
Problemformulering, mål, syfte och avgränsning
Litteraturstudie eller informationssökning som visar aktuell kunskap inom teknikområdet
Val av metod, lösningssätt
Problemlösning
Rapport där stor vikt läggs vid analyser, resultat, självständiga slutsatser och rekommendationer
Lärandemål
Efter avslutat examensarbete ska studenten kunna:
visa kunskap om det valda ämnesområdets vetenskapliga grund och beprövad erfarenhet, kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
visa förmåga att med helhetssyn, kritiskt och systematiskt söka, samla och använda kunskap samt identifiera sitt behov av ytterligare kunskap
visa förmåga att formulera, bedöma och hantera problem och kritiskt diskutera frågeställningar
visa förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra uppgifter inom givna tidsramar samt att utvärdera detta arbete
visa förmåga att utforma och hantera produkter, processer, metoder, system eller tekniska lösningar med hänsyn till människors förutsättningar och behov och samhällets mål för ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling
visa förmåga att muntligt och skriftligt i dialog med olika grupper redogöra för och diskutera information, problem och lösningar
visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta som högskoleingenjör
Läraktiviteter
Du ska i första hand själv föreslå en uppgift/ämne och ta kontakt med ett företag för examensarbetet. Ofta har vi på institutionen också egna idéer om examensarbeten baserat på önskemål från företag. Det är dock ditt eget ansvar att välja arbetsuppgift för examensarbetet, men att samråd sker med examinator innan examensarbetet påbörjas. Det är en fördel om uppgiften uppfyller följande kriterier:
uppgiften behandlar ett problem som är av intresse för att öka kunskapen på området, och/eller som kan leda till praktisk tillämpning
det behandlade problemet kan beskrivas på ett enkelt sätt
någon form av datainsamling ingår (alternativt kan redan insamlade data bearbetas)
Examensarbetet skall vara ett självständigt genomfört projekt där det väsentliga är att genomföra arbetet på ett strukturerat och vetenskapligt sätt. Om signifikanta eller nya resultat framkommer så är det naturligtvis bra, men inget krav. Självständigheten innebär dock naturligtvis inte att du är förhindrad att ta råd av personer som är insatta i problemen.
Till det första beslutsmötet med handledaren skall en förstudie ha gjorts som innefattar examensarbetets mål, avgränsningar, metoder samt kronologisk aktivitetsplan. Kom ihåg att examensarbetet är en kurs och utförs som en del av utbildningen på KTH, och att eventuella krav från uppdragsgivare kring innehåll, metodik eller annat kommer i andra hand.
Detaljplanering
Läraktivitet
Innehåll
Förberedelse
Cirka vecka 1-2
Förstudie
Redovisning för handledare
Cirka vecka 3-5
Genomförande
Redovisning för handledare
Så här långt in i arbetet fastställer handledaren tillsammans med studenterna disposition och layout på rapporten inklusive innehållsförteckning, rubriker och hittills framkomna resultat
Cirka vecka 6-9
Fortsatt genomförande & färdigställa rapport
Redovisning för handledare
Projektredovisning
Fredag 20 maj 2022 kl 8-17
Redovisningen tar cirka 30 minuter i anspråk. När detta moment avslutats är det fritt fram för övriga deltagare att ta upp frågor i anslutning till examensarbetet.
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Närvaro vid specificerade obligatoriska kurstillfällen (eller genomförd kompensationsuppgift till dessa) är krav för slutlig betygsättning.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ändringar inför denna kursomgång
Vid tidigare kurser har inga gemensamma studentaktiviteter genomförts under kursen. Denna gång kommer vi att ha gemensamma start-, och slutmöten så att alla studenter får möjlighet att förstå varandras uppgifter och lyssna på redovisningarna.