Det övergripande syftet med kursen är att ge en fördjupning inom hållbar utveckling och hur hållbar utveckling kan tillämpas i praktiken. Fokus ligger på de hot och möjligheter vår livsstil och teknisk utveckling kan innebära för möjligheten till en hållbar utveckling. Kursens temaområde ändras från år till år och tjänar som exemplifiering av implementeringen av åtgärder för en hållbar utvecklig.
Kurs-PM HT 2021
Presentation av kursen
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2019
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Ett övergripande syftet med kursen är att ge en fördjupning inom hållbar utveckling och hur hållbar utveckling kan tillämpas i praktiken. Fokus ligger på de hot och möjligheter vår livsstil och tekniska utveckling kan innebära för möjligheten till en hållbar utveckling. Kursens temaområde ändras från år till år och tjänar som exemplifiering av implementeringen av åtgärder för en hållbar utvecklig
Lärandemål
Det övergripande syftet med kursen är att ge en fördjupning inom hållbar utveckling och hur hållbar utveckling kan tillämpas i praktiken. Fokus ligger på de hot och möjligheter vår livsstil och teknisk utveckling kan innebära för möjligheten till en hållbar utveckling.
Efter fullföljd kurs skall studenten kunna:
- Reflektera över begreppet Hållbar Utveckling
- Redogöra för de viktigaste hoten mot en hållbar utveckling utifrån ett givet temaområde
- Föreslå och motivera strategier och tekniska lösningar som kan användas för att styra mot en hållbar utveckling
- Redogöra för de styrmedel och verktyg som används för att styra mot en hållbar utvecklig
- Reflektera över ingenjörens roll för en hållbar utveckling.
- Söka information från den vetenskapliga litteraturen och sammanfatta den i en skriftlig rapport samt redovisa den muntligt
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Meddelas vid kursstart
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
Examination och slutförande
Betygsskala
A, B, C, D, E, FX, F
Examination
- INL1 - Inlämning, 0 hp, Betygsskala: P, F
- PRO1 - Projekt, 2,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Seminarier, 2,0 hp, Betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 2,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
- Seminarier SEM1: 2hp
- Projekt PRO1;2hp
- Reflektionsdokument (INL1; 0p)
- Tentamen (TEN1; 2hp)
Slutbetyg med betygsskala A-F
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Inlämning ( INL1 )
Projekt ( PRO1 )
Seminarier ( SEM1 )
Tentamen ( TEN1 )
Övriga krav för slutbetyg
Samtliga provmoment ska vara avklarade.
Möjlighet till plussning
Medges ej
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ingen information tillagd
Kontakter
Fakta om kursomgång
Startdatum
Obligatoriskt innehåll saknas
Kursomgång
- HT 2021-50117
- HT 2021-50216
Undervisningsspråk
Svenska