Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LD1000 Lär dig lära online 2.0 hp

Kurs-PM VT 2022-20058...

Version 1 – 2021-12-29 15:14:25

Kursomgång

VT 2022-1 (Startdatum 2022-01-18, Svenska)
VT 2022-2 (Startdatum 2022-03-21, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kurs-PM VT 2022

Presentation av kursen

Många kurser och utbildningar ges idag delvis eller helt online vilket ställer nya krav på hur vi studerar. Att kunna studera på ett effektivt sätt och förstå den egna lärandeprocessen är en viktig del för att lyckas med sina studier. Även om många delar av utbildning digitaliserats så har underliggande kognitiva processer om hur vi lär oss inte förändrats. Därför fokuserar den här kursen på att hjälpa dig som student att förstå och använda grundläggande kognitiva strategier för att förbättra ditt lärande i en onlinemiljö. Vi hoppas locka fram din nyfikenhet för hur du lär dig och hur du själv fungerar när du studerar.  

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2022

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen syftar till att utveckla färdigheter och förmågor i att förstå, analysera, planera och implementera studiestrategier som kan förbättra lärandet i en onlinemiljö.

  • Genomgång av centrala begrepp om lärande baserat på aktuell forskning om psykologi, kognition och motivation.
  • Designa studiestrategier som är anpassade till beteenden och undervisningsformer i en onlinemiljö
  • Applicera studiestrategier och digitala verktyg för att förbättra lärandet på distans och i digitala miljöer.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • Identifiera och förklara centrala begrepp i lärandeprocessen.
  • Beskriva och tillämpa centrala begrepp, teorier och metoder om lärande i relation till den egna studiekontexten.
  • Utforma och tillämpa studiestrategier som kan förbättra det egna lärandet i en onlinemiljö.

Förberedelser inför kursstart

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • LEXA - Löpande examination, 2,0 hp, Betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinationen sker i form av löpande tentamensmoment. Tentamensmomenten består bland annat av flervalsfrågor och öppna svarsfrågor. Slutbetyg erhålls om samtliga tentamensmoment är godkända.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Löpande examination ( LEXA )

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ingen information tillagd

Fakta om kursomgång

Startdatum

Obligatoriskt innehåll saknas

Kursomgång

  • VT 2022-20058
  • VT 2022-20059

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kontakter

Kursansvarig

Lärare

Examinator