Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

ME2321 Engineering and Global Challenges 3.0 hp

Course memo Autumn 2023-50557

Version 1 – 08/21/2023, 4:59:00 PM

Course offering

Autumn 2023-50557 (Start date 28 Aug 2023, English)

Language Of Instruction

English

Offered By

ITM/Industrial Economics and Management

Course memo Autumn 2023

Course presentation

The course is an introduction to the master program. By identifying global challenges linked to the UN Goals for Sustainable Development, previous knowledge from the bachelor level is challenged. Really complex problems require more than subject-specific methods and must be understood on the basis of interdisciplinary knowledge, which includes analysis at several system levels and with several perspectives.

Headings denoted with an asterisk ( * ) is retrieved from the course syllabus version Autumn 2022

Content and learning outcomes

Course contents

No information inserted

Intended learning outcomes

No information inserted

Learning activities

Lärandeaktiviteter i kursen är ett antal seminarier som länkar till inlämningsuppgifter. 

SEM1 och SEM2 ger tillfälle att tillämpa metod för att utveckla scenarier som används för strategiarbete. 

SEM1 inleder med att skapa en tidslinje för den historiska utvecklingen inom ett teknikområde och identifiera faktorer som har bidragit eller drivit denna utveckling. 

SEM2 fortsätter genom att se framåt genom att tillämpa fyra genereiska alternativa framtider och diskutera vad olika framtider kan komma att innebära för teknikområdets fortsatta utveckling. 

SEM3 ger tillfälle att muntligt demonstrera förståelse för systembegrepp. Den första delen genomförs i så kallade "expertgrupper". Här ingår att förklara begrepp för andra. Förutom att lära er begrepp så förbereder det er också för kommande kursers muntliga examinationer. Den andra delen är en reflekterande diskussion över hur systemteori har ingått i din utbildningen, på olika sätt, i kurser inom ditt teknikområde och industriell ekonomi. 

SEM4 ger tillfälle att muntligt demonstrera förståelse för metoder för systemanalys på samma sätt som SEM3, samt att diskutera teknikspecifika eller generella ingenjörsmetoder som ingått i din utbildning hittills, samt andra metoder som är centrala för industriell ekonomi. 

SEM5 ger tillfälle att tillämpa kreativa metoder som brainstorming för att komma igång med ert projekt och formulering av projektidé. 

SEM6 ger tillfälle att gå igenom samtliga SDGer (FNs Sustainable Development Goals) och utvärdera ert valda system utifrån t.ex. ert koncept, framtida scenario eller vid stor uppskalning och spridning med avseende på positiv och negativ pvåerkan på SDGerna. Metoden "SDG assessment" används och ett webverktyg skapar en PDF när ni genomört övningen. 

Rap1.1 ger tillfälle att samla projektgruppen kring ett utkast till projektrapporten som innehåller alla delar men som ännu inte är komplett. Denna inlämning ges feedback på vilket stöttar slutförande av projektrapporten.

Rap1.2 är peer review på ett par andra gruppers utkast. När ni ger feedback lär ni er också av att ser hur andra lagt upp rapportstruktur och hur man angripit problem och beskrivit metod eller tillvägagångssätt. 

Detailed plan

TIME Activity resource hrs

 

Module 1: Engineering challenges – technology, complexity and uncertainty

 

Monday 28 August

MASTER intro

 

Monday 28 August

Course layout, Learning goals, Schedule, Learning activities and Examination

2

Tuesday 29 August

Intro continued

Engineering and Global challenges

2

Wednesday 30 August

Future scenarios – timeline and alternative futures

From Scenario to strategy - backcasting

2

Thursday 31 August

 

SEM1 

Task 1: Timeline – for various technology tracks – identify drivers for future

3

Friday 1 September

SEM2

Task 2: Alternative futures - various technology tracks

 

 

 

12

 

Module 2: Systems theory, systems engineering and innovation

 

Monday  4 September

System theory

Concepts and definitions

2

Tuesday 5 September

Systems modelling and analysis

System dynamics

2

Wednesday 6 September

Deadline Inl 1.1

Technology timeline and scenarios descriptions

2

Thursday 7 September

 

Systems engineering

Life cycle – Vee model

1

Thursday 7 September

SEM3 Expert groups on system theory and concepts

Discuss system concepts and models general or specific to your technology track and IEM

2

Thursday 7 September

 

SEM4 Expert groups on engineering and system analysis

Discuss engineering methods and processes general or specific to your technology track and IEM

2

Thursday 7 September

 

Concept generation

Verification and Validation of concept

1

Friday 8 September

SEM5 Brainstorming and design thinking

Groups forming and project start (3-4 students)

3

 

 

15 (+12=27)

 

Module 3: Engineering systems

 

Monday 11 September

Kap 1-3 Engineering systems

 2+3 (ES)

Tuesday 12 September

Kap 4-6 Engineering systems

2+3 (ES)

Wednesday 13 September

System of systems

Challenges for innovation

2

Friday 15 September

Deadline Inl 1.2 – Systems and Engineering (ind)

2

 

 

14 (+27=41)

 

Module 4: SDG assessment and decisions

 

Tuesday 19 September

Summary System concepts and models on QUIZZ

2

Wednesday 20 September

Cognition and decision making

Decision support tools

2

Friday 22 September

Deadline Inl 1.3 – Project plan, methods and process

4

Monday 25 September

8-10 MANDATORY

QUIZZ TBD, will be scheduled in class room at CAMPUS - MANDATORY

2 (8 hrs prep)

Tuesday 26 September

SDGs and SDG assessment

2

Thursday 28 September

 

SEM5 Select and discuss your system concept and related engineering system and perform SDG assessment.

SDG assessment Inl1.4

3

Friday

29 September

 

SEM5 Select and discuss your system concept and related engineering system and perform SDG assessment.

SDG assessment Inl1.4

 

 

 

23 (+40=64)

 

Module 5: Project work

 

Friday 6 Oct

Rap 1.1 DRAFT Project report

3

Monday 9 October

Presentation and group opposition

4

Tuesday 10 October

Presentation and group opposition

 

Wednesday 11 October

Rap 1.2 – Peer review on project drafts

3

Monday 16 October

Rap 1.3 - Deadline Project report

3

 

 

17 (+64=81)

 

Resource model: 1 hp = 27 hp--> 3 hp = 81 h

TOTAL 81 hours

Preparations before course start

Specific preparations

The course plan and schedule expect that you study full time at KTH.

NOTE in particular mandatory presence and active particiapation in all seminars. 

ALSO MANDATORY presence during a quizz in classroom 25/9 8-10. ROOM TBD

When the course starts there will be a some choices of seminar opportunities and presentation slots. You have the responsibility to raise issue, timely, in case of schedule conflicts that you cannot manage through your own planning to assure you can participate in seminars and presentations. 

You all have different schedules, so you also have the responsibility to plan time when your project group can meet and work on the report together. 

A note also for students that for example need more time for a quizz, to let the teacher know. We do not commonly get this information beforehand. 

Literature

Course literature will be announced at the start of the course.

See CANVAS for more information. All litterature will be provided from common sources. 

Examination and completion

Grading scale

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Assignments, 1.0 credits, Grading scale: A, B, C, D, E, FX, F
  • RAP1 - Report, 2.0 credits, Grading scale: A, B, C, D, E, FX, F

Based on recommendation from KTH’s coordinator for disabilities, the examiner will decide how to adapt an examination for students with documented disability.

The examiner may apply another examination format when re-examining individual students.

The section below is not retrieved from the course syllabus:

INL1 - Assignments, 1.0 credits

INL1 is comprised of a set of assignments linked to seminars. Inl1.1, Inl1.3, Inl1.4 are group assignments graded P/F. Inl1.2 and Inl1.5 are individual tasks. 

Inl1.1 (grupp) sammanfattar er tidslinje och beskrivning av fyra alternativa framtidscenarier samt ett resonemang till vad detta kan ha för innebörd på strategiarbete. 

Inl1.2 (ind) är en individuell reflektionsuppgift som sammanfattar diskussioner från SEM3 och SEM4. Inl1.2 is graded based on level of reflection. 

Inl1.3 (grupp) är ett resultat av projektidé och att visa att ni har förstått hur ni systematiskt ska gå tillväga för att formulera problem med hjälp av systembeskrivning, modeller och konceptgenerering samt hur och med avseende på vad detta kan verifieras och valideras senare i projektet. 

Inl1.4 (grupp) är en gruppuppgift som ni förväntas slutföra och sammanfattar arbetet ni gjort på SEM6.

Inl1.5 (ind) is a quizz performed during two hours in class  25/9 8-10 ROOM at CAMPUS TBD.  It is graded on percentage of correctly described concepts that are assessed in the quizz. See rubrics in CANVAS at course start. 

Total grade for INL1 will be a combined grade from Inl1.2 and Inl1.5. and pass on Inl1.1, Inl1.3, Inl1.4. TBD at course start. 

RAP1 - Report, 2.0 credits

Rap1.1-Rap1.2 are assessed as P/F. 

Rap1.3 is graded A-F. TBD see rubric on CANVAS at course start

Final grade is a combination of INL1 och RAP1. TBD see rubric at course start. 

Opportunity to raise an approved grade via renewed examination

No opportunity to raise an approved grade. 

Alternatives to missed activities or tasks

When possible for the course structure and particular activities, it is possible to catch up during the course. 

You need to have had had a valid excuse for missing a mandatory activity or that you have discussed this with the teacher in good time and the teacher approved your absence. 

Ethical approach

  • All members of a group are responsible for the group's work.
  • In any assessment, every student shall honestly disclose any help received and sources used.
  • In an oral assessment, every student shall be able to present and answer questions about the entire assignment and solution.

Further information

No information inserted

Round Facts

Start date

Missing mandatory information

Course offering

  • Autumn 2023-50557

Language Of Instruction

English

Offered By

ITM/Industrial Economics and Management

Contacts

Course Coordinator

Teachers

Examiner

Other Contacts