A11IYA Introduktion till Arkitektyrket 3,0 hp
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
Anmälningskod
60039
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen utgör en introduktion till arkitektyrket och dess identiteter. Målet med kursen är att utveckla kunskap om olika perspektiv på arkitekters roll i samhället samt hur arkitekter fungerar som en del i en serie kulturella, tekniska, ekonomiska, politiska, sociala och ekologiska processer. Kursen belyser den historiska utvecklingen av arkitektyrket och olika arkitekturverksamheter, den studerar samtida praktiker och tendenser samt problematiserar arkitektyrket utifrån frågor om makt, estetiska värdesystem, kultur och genus.
Kursen som är indelad i 3 moment (1hp + 1 hp + 1hp) knyter an till projektundervisningen och speglar de olika inriktningarna inom arkitekturämnet på KTH Arkitekturskolan; Kritiska Studier, Grundläggande Gestaltning och Gestaltningsprocesser.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- använda, diskutera och problematisera de i kursen introducerade perspektiven på arkitektyrket och arkitekters roll i samhället.
- få kunskap om den historiska utvecklingen av arkitektyrket och sätta den i relation till samtida praktiker och verksamheter inom arkitekturområde.
- problematisera arkitektyrket utifrån frågor om makt, estetiska värdesystem, kultur och genus.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Anges vid kursstart
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- MOM1 - Moment 1, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- MOM2 - Moment 2, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- MOM3 - Moment 3, 1,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Lärandemålen examineras genom redovisningar av process och resultat i vid kursstart specificerade inlämningsuppgifter. För betyg krävs godkända inlämningsuppgifter samt 80% närvaro vid föreläsningar, seminarier, handledningstillfällen och genomgångar. En reflektion kring det egna lärandet ska också redovisas.
Särskilda kompletteringsregler gäller. Kompletteringsreglerna finns tillgängliga på programwebben.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.