Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

A42K2B Kritiska studier - studio 4:2 12,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan A42K2B (HT 2010–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Relationerna mellan rum, kropp(ar) och platser står i fokus. Genom fysiska interventioner undersöks teman som diaspora, identitet/ subjektposition, materialitet och makt i 2-dimensionella och 3-dimensionella gestaltningar på flera skalor. Studions undersökningar görs utifrån en praktikbaserad forskningstradition där arkitekturprojekten ses som del av en kunskapsgenererande process.

Lärandemål

Dialogiska Interventioner/Dialogical Intervention

Dialogiska Interventioner är en forskningsstudio som bygger på kritiska verktyg och metoder utvecklade i kurserna Feministiska Designredskap och Deltagande kartläggning. Studenterna utvecklar arkitektoniska gestaltningsprojekt i dialog med en historisk, fysisk och teoretisk kontext där ett maktkritiskt perspektiv används för att syntetisera, förskjuta och transformera föreställningar och praktiker inom arkitektur och design. Kursens övergripande syfte är att utveckla studentens förmåga att arbeta med arkitektonisk gestaltning med stöd av både generativa och undersökande kritiska perspektiv

Efter avslutad kurs ska deltagarna kunna:
-Utveckla en egen position inom feministisk kritiskt tänkande kring centrala teman som diaspora, identitet/subjektposition, materialitet och makt
-Resonera, presentera och gestalta arkitektur ur ett maktkritiskt perspektiv som ifrågasätter och omdefinierar normerande föreställningar, situationer och praktiker i den fysiska miljön
-Tillämpa och dokumentera en arbetsprocess som underbygger kopplingen mellan forskning och praktik

1. Projektet ingår i studion Kritiska studier. The course is part of the Basic Design Studio. Through architectural projects, this Studio investigates different experiences of architecture and conceptions of space, in relation to the synthezising design process.
2. Projektet syftar till ökad kunskap inom detta område och till fördjupad kunskap/färdighet inom arkitekturämnet som helhet. Projektet riktar sig till studenter som kan ha kommit olika långt i denna fördjupning och som därför även efter projektets slut kommer att ligga på olika nivåer.
3. Den enskilde studenten skall efter projektet ha redovisat en individuell utveckling av sina kunskaper och färdigheter inom studioinriktningens program och inom arkitekturämnet som helhet.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kandidatexamen inom området arkitektur, eller motsvarande utbildningsnivå.

Rekommenderade förkunskaper

Kandidatexamen inom området arkitektur, eller motsvarande utbildningsnivå

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

-Gender Space Architecture, av Jane Rendell, Barabara Penner, Ian Borden, London: Routledge, 2000.
-Feminist Political Theory: An Introduction, 2nd ed., Valerie Bryson, NY: Palgrave Macmillan, 2003.
-Feminism & Methodology, ed. Sandra Harding, Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press, 1987.
-Minnich, Elizabeth Kamarck 2005, Transforming Knowledge, Philadelphia: Temple University Press
*Specifika läsningar meddelas vid kursstart.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • PRO1 - Projektdel 1, 9,0 hp, betygsskala: P, F
  • PRO2 - Projektdel 2, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

a) Presentationskrav
Detaljerade anvisningar lämnas vid kursstarten.

b) Examination
80% närvaro. Studenten ska aktivt ha deltagit i ritsalsundervisningen och vid föreläsningar och seminarier etc., samt ha godkända deluppgifter och slutpresentation. Deltagande vid kritikgenomgångar är obligatoriskt.
Kompletteringskrav: Arbetet skall utföras, och i förekommande fall kompletteras, inom given tidsram. Se generella anvisningar.
(Grundprincip: Höstterminsprojekt skall ha blivit godkänt senast vid påföljande vårtermins slut; vårterminsprojekt senast fore påföljande hösttermins start. Materialet skall lämnas in minst en vecka dessförinnan.)
Projektet ska dokumenteras i en portfölj. Ritningar och samtliga analyser och modeller ska finnas med i dokumentationen. Processen ska redovisas.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Arkitektur

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Övrig information

Inkommande utbytesstudenter på arkitekturavtal har rätt att välja kursen.

Inga andra utbytesstudenter får antas till kursen.