Kursen behandlar relevant lärandeforskning såsom erfarenhetsbaserat lärande, aktionsforskning, upplevelsebaserat lärande samt vetenskapsteoretiska synsätt kopplade till arkitekturundervisningen.
AD1AP1 Arkitekturpedagogik 1 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AD1AP1 (HT 2009–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens övergripande mål är att skapa modeller för ett pedagogisk utvecklingsarbete för lärare inom arkitekturområdet. Efter genomgången kurs skall studenten:
– ha en god orentering i relevant lärandevetenskap
– ha tillgång till en serie pedagogiska redskap
– ha skaffat sig en pedagogisk utvecklingsmodell för arkitekturundervisningen
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet: Avslutad gymnasieutbildning eller motsvarande, inkl. svenska och engelska. Erfarenhet av undervisning inom arkitektutbildning krävs.
Rekommenderade förkunskaper
Erfarenhet av undervisning vid arkitekturskola.
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteratur meddelas vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- MOM1 - Föreläsningar, seminarier och studiebesök, 4,0 hp, betygsskala: P, F
- MOM2 - Individuell övningsuppgift, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
För godkänt krävs 80% närvaro på föreläsningar, seminarier och studiebesök samt godkänd övningsuppgift.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.