Kursen ges i studioform där studenterna arbetar med två projekt gruppvis i en studio med egna arbetsplatser. Handledning och en stor del av undervisningen sker i studiomiljön. Lärandet sker i görandet, vilket sätter produktion av material i fokus.
AD1RD1 Reflekterande designprocess 7,5 hp
Kursens mål är att ge studenterna grundläggande kunskaper i designprocessen. Efter genomgången kurs skall deltagarna självständigt kunna formulera frågeställningar samt undersöka olika metoder och verktyg för att lösa problem kring designprocesser.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens mål är att ge studenterna grundläggande kunskaper i designprocessen. Efter genomgången kurs skall deltagarna självständigt kunna formulera frågeställningar samt undersöka olika metoder och verktyg för att lösa problem kring designprocesser.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• Utforska begreppen abstraktion och mutation
• Presentera idéer och visioner i olika media
• Analysera och utveckla sina projekt utifrån en designprocess
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Enligt besked vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt 1, 4,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO2 - Projekt 2, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Kursen består av två projekt, PRO1, 4,5 hp, och PRO2, 3 hp. För godkänt på hela kursen krävs aktiv närvaro på 80% av all undervisning samt godkända projekt.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.