Kursen är en fördjupning till kursen AD212V. Kursdeltagarna skall skriva en uppsats inom ämnet. Uppsatserna presenteras och analyseras vid seminarier.
AD213V Arkitektur som terapeutisk miljö IV: Estetik som läkande process, fördjupning 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kurserna ”Estetik som läkande process” har sammantagna tre syften som behandlar sambandet mellan terapi, konst och arkitektur:• att ge en historisk introduktion till hur konst och arkitektur historiskt använts inom terapi och vård,• att beskriva hur de samverkar i en byggnad,• att inbjuda till ett eget ställningstagande kring konstens och arkitekturens betydelse.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet: Avslutad gymnasieutbildning eller motsvarande, inkl. svenska och engelska.
Rekommenderade förkunskaper
120 poäng högskolestudier i arkitektur och/eller omvårdnad, motsvarande utbildning eller arbetslivserfarenhet rekommenderas samt deltagande i kurs AD212V eller motsvarande. Närmare upplysningar lämnas av kursansvarig.
Utrustning
Kurslitteratur
Litteraturlista delas ut i samband med kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- MOM1 - Projekt/uppsats, 7,5 hp, betygsskala: P, F
- MOM2 - 75% deltagande, - hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
• Genomfört projekt/uppsats 7,5 poäng.• Aktivt deltagande i avslutande seminarium.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
Magnus Rönn, tel. 08 790 8565, magnusr@arch.kth.se.Schema och övrig information publiceras också på Arkitekturskolans hemsida, http://arkitekturskolan.se