AD230V Rom - arkitekturen och staden från antik till nutid 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen behandlar staden Rom och arkitektur ur ett historiskt perspektiv, med fokus på seklernas förändringar. Begrepp som bevarande, autenticitet och kontext låter sig formuleras i mötet, liksom frågan om Roms roll som inspiratör - eller dess motsats för generationer av arkitekter.
Resa och uppehälle i Rom bekostas av kursdeltagarna själva.
Lärandemål
Kursen ska ge en övergripande kunskap om staden Roms förutsättningar och historiska utveckling från antik till nutid. Studier på plats ska ge kursdeltagarna förtrogenhet med arkitekturens sammanhang, förändring och villkor.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet inklusive svenska och engelska.
Rekommenderade förkunskaper
Kursen riktar sig till yrkesverksamma och forskarstuderande inom arkitekturområdet. Rekommenderade förkunskaper är högskolestudier i arkitektur eller motsvarande utbildning.
Utrustning
Kurslitteratur
Litteraturlista lämnas i samband med kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- MOM1 - 75% närvaro på föreläsningar och seminarier, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- MOM2 - Studieresa till Rom, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- MOM3 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
75 % närvaro på föreläsningar och seminarier. Genomförd studieresa samt godkänd inlämningsuppgift.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.