AD234V Arkitekturens kvalitetsfrågor 7,5 hp
Kursen har tre övergripande mål. Efter genomförd kurs ska studenten ha kännedom om begreppet kvalitet och kunna visa hur kvalitetsbegreppet används inom arkitekturen. Studenten ska ha utvecklat förmågan att redovisa exempel på begreppsanvändning och professionella kvalitetsbedömningar. Kursdeltagarna ska genom eget arbete tränga in i några centrala kvalitetsfrågor inom arkitekturen.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen behandlar följande teman:
- praktisk forskningsmetodik för arkitekturämnet
- teorier om arkitektonisk kvalitet
- kvalitetsarbete, exempel från praktiken
- arkitekturtävlingar - hur utses förstapritagare?
- arkitekturpriser - hur redovisas och motiveras vinnare?
- kvalitetsbegreppet i Nordens arkitekturpolitiska program
Lärandemål
Kursen har tre övergripande mål. Efter genomförd kurs ska studenten ha kännedom om begreppet kvalitet och kunna visa hur kvalitetsbegreppet används inom arkitekturen. Studenten ska ha utvecklat förmågan att redovisa exempel på begreppsanvändning och professionella kvalitetsbedömningar. Kursdeltagarna ska genom eget arbete tränga in i några centrala kvalitetsfrågor inom arkitekturen.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
-
60 hp högskolestudier inom arkitektur och samhällsbyggnad. Det är ett brett kunskapsfält som inkluderar inredningsarkitektur husbyggnad, konstruktion, stadsbyggnad, landskapsarkitektur och fysiskt planering
- Dokumenterade kunskaper i svenska B och engelska A eller motsvarande
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas i samband med kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- MOM1 - 75% närvaro vid föreläsningar och övningar, 2,5 hp, betygsskala: P, F
- MOM2 - Skrivuppgift samt deltagande i kritik, 5,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
- MOM1 - 75% närvaro vid föreläsningar och övningar, 2,5 hp, betygsskala: P, F
- MOM2 - Skrivuppgift samt deltagande i kritik, 5,0 hp, betygsskala: P, F
För godkänt på hela kursen krävs att båda momenten är godkända.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.