Hoppa till huvudinnehållet

AD234V Arkitekturens kvalitetsfrågor 7,5 hp

Kursen har tre övergripande mål. Efter genomförd kurs ska studenten ha kännedom om begreppet kvalitet och kunna visa hur  kvalitetsbegreppet används inom arkitekturen. Studenten ska ha utvecklat förmågan att redovisa exempel på begreppsanvändning och professionella kvalitetsbedömningar. Kursdeltagarna ska genom eget arbete tränga in i några centrala kvalitetsfrågor inom arkitekturen.

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan AD234V (HT 2010–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen behandlar följande teman:

  • praktisk forskningsmetodik för arkitekturämnet
  • teorier om arkitektonisk kvalitet
  • kvalitetsarbete, exempel från praktiken
  • arkitekturtävlingar - hur utses förstapritagare?
  • arkitekturpriser - hur redovisas och motiveras vinnare?
  • kvalitetsbegreppet i Nordens arkitekturpolitiska program

Lärandemål

Kursen har tre övergripande mål. Efter genomförd kurs ska studenten ha kännedom om begreppet kvalitet och kunna visa hur  kvalitetsbegreppet används inom arkitekturen. Studenten ska ha utvecklat förmågan att redovisa exempel på begreppsanvändning och professionella kvalitetsbedömningar. Kursdeltagarna ska genom eget arbete tränga in i några centrala kvalitetsfrågor inom arkitekturen.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

  • 60 hp högskolestudier inom arkitektur och samhällsbyggnad. Det är ett brett kunskapsfält som inkluderar inredningsarkitektur husbyggnad, konstruktion, stadsbyggnad, landskapsarkitektur och fysiskt planering

  • Dokumenterade kunskaper i svenska B och engelska A eller motsvarande

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Meddelas i samband med kursstart.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • MOM1 - 75% närvaro vid föreläsningar och övningar, 2,5 hp, betygsskala: P, F
  • MOM2 - Skrivuppgift samt deltagande i kritik, 5,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

  • MOM1 - 75% närvaro vid föreläsningar och övningar, 2,5 hp, betygsskala: P, F
  • MOM2 - Skrivuppgift samt deltagande i kritik, 5,0 hp, betygsskala: P, F

För godkänt på hela kursen krävs att båda momenten är godkända.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Arkitektur

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd