Kursen utgår ifrån specifika samtida exempel för att nå generell kunskap om bostadsbyggandet i Sverige. Kursen behandlar dels bostadsbyggande och dess processer från översiktsplanering och medborgardialoger till projektering och färdigställande, dels statlig och kommunal inverkan på bostadsbyggande, byggindustrins position och kapacitet inom bostadsbyggande, nuvarande och historiska bostadsbegrepp från olika yrkesgruppers perspektiv samt förvaltning, hållbarhet, livscykelanalyser och bostadens rumsliga relation till staden. Kursen inkluderar studiebesök, föreläsningar och uppgifter, både enskilt och i grupp.
AD253V Bostadsfrågan: aktuella perspektiv på en klassisk utmaning 7,5 hp
Kursen ”Bostadsfrågan: aktuella perspektiv på en klassisk utmaning” kommer att ge studenter en översiktlig förståelse för bostaden som en väsentlig del av samhällets uppbyggnad och infrastrukturer. Tesen ”hållbara bostäder ger hållbara samhällen” kommer att prövas från många olika perspektiv som klimat, miljö & hållbarhet, bostaden som rättighet, den goda bostaden, bostadsmarknaden, bostadskris, bostadsförsörjningsansvar, bostadshistorier, mm.
Studenter kommer att möta framstående praktiker och teoretiker från bostadssektorn i föreläsningar och få många tillfällen till samtal. Fördjupningar kommer att ske genom fallstudier i samtida och historiskt bostadsbyggande. Den tvärvetenskapliga och breda ansatsen ska ge studenterna bättre verktyg och färdigheter att bidra till framtidens hållbara stadsutveckling.
Kursens pedagogiska upplägg bygger på 3-timmarsseminarier där aktuella perspektiv på bostadsfrågan introduceras i korta föreläsningar följt av ett fördjupande samtal mellan studenter. En övningsuppgift eller litteraturstudie återkopplar sedan till innehållet i föreläsningen. Seminarierna kompletteras med ett par studiebesök. Övningsuppgifter kopplade till föreläsningar och fördjupningssamtal utgör 4,0 HP av kursen. Övningsuppgifter kopplade till studiebesök och fallstudier utgör resterande 3,5 HP. 80% närvaro krävs för godkänt.
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-08-26 fristående studerande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-08-26 - 2024-10-27
- Perioder
- P1 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
10045
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
10 - 20
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AD253V (HT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- förstå och förklara samtida bostadsbyggandets planering, processer, produktion och förvaltning i en politisk, social och ekonomisk kontext
- förklara historiska utvecklingen av bostaden och bostadsbyggande i staden
- problematisera och tillämpa hållbarhets begreppet och livscykeltänkande i bostadsbyggande
- översiktligt använda gällande regelverk och urskilja målkonflikter i bostadsbyggande
- urskilja och göra enklare bedömningar av kvalitet, arkitektur och design i bostaden och bostadsbyggande.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
120hp i arkitektur, landskapsarkitektur eller ämne samhällsplanering.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- MOM1 - Moment 1, 4,0 hp, betygsskala: P, F
- MOM2 - Moment 2, 3,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Lärandemålen examineras i moment 1 och 2 genom redovisningar av vid kursstarten specificerade övningsuppgifter. För betyg krävs godkända övningsuppgifter samt 80% närvaro vid föreläsningar, seminarier och studiebesök.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.