Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

AD2EA1 Upplevelsen av arkitektur 6,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan AD2EA1 (HT 2010–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen är tvärvetenskaplig och kombinerar arkitektur, arkitekturpsykologi och neurovetenskap. Kursen relaterar studentens egna upplevelser av arkitektur till olika perceptionsteorier och neurovetenskaplig forskning genom litteraturseminarier och en individuell övningsuppgift.

Lärandemål

Kursens mål är att ge studenterna insikt i den mänskliga perceptionen av arkitektur och dess betydelse för arkitektonisk gestaltning. Kursen introducerar studenterna till olika teorier inom perceptionspsykologi och spatialt beteende baserat på neurovetenskap, arkitekturteori och arkitekturpsykologi. Det övergripande målet är att introducera studenterna till nya angreppssätt till arkitektonisk gestaltning. Efter avslutad kurs skall studenterna kunna:

  • beskriva olika teorier om den mänskliga perceptionsprocessen
  • länka neurovetenskapliga processer som sker i hjärnan till den mänskliga upplevelsen av arkitektur
  • tillämpa den förvärvade kunskapen i det egna professionella arbetet

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

90 hp högskolestudier inom områdena arkitektur och samhällsplanering.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Bachelard, Gaston: The Poetics of Space (1994)

Eberhard, John Paul: Brain landscape (2009)

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • MOM1 - Seminarier, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • MOM2 - Övningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Kursen består av två moment:

MOM1 (Litteraturseminarier, 3hp, betygsskala PF) och

MOM2 (Individuell övningsuppgift, 3hp, betygsskala PF).

För att erhålla betyget godkänt på hela kursen krävs godkända moment samt 80% närvaro på all undervisning.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Arkitektur

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd