• Dimensionering av geokonstruktioner med avseende på rörelser i marken
• Geokonstruktioner
• Djupgrundläggning
• Pålgrundläggning
• Spontkonstruktioner
• Jorddynamik
• Stödkonstruktioner
• Jordarmering
• Grundläggning på berg

Efter kursen ska studenterna kunna:
• Förstå samverkan mellan konstruktion och undergrund.
• Konstruera djupgrundläggning, pålad grundläggning, spontkonstruktioner, stödkonstruktioner och jordförstärkning.
• Utvärdera samverkan och rörelser i byggnad och undergrunden
• Beräkna spänningar och töjningar i jord och konstruktion.
• Utvärdera deformationer i jorden till följd av schaktning och grundläggningsarbeten.
Notera att alla föreläsningar och övningar kommer att hållas på engelska.
KTH Campus
HT 2025: P1 (7.5 hp)
50%
10024
Normal Dagtid
Engelska
Min: 10
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AF2609 (HT 2024–)• Dimensionering av geokonstruktioner med avseende på rörelser i marken
• Geokonstruktioner
• Djupgrundläggning
• Pålgrundläggning
• Spontkonstruktioner
• Jorddynamik
• Stödkonstruktioner
• Jordarmering
• Grundläggning på berg
Målet med kursen är att ge avancerad kunskap om analys och beräkningar av geokonstruktioner. Efter kursen ska studenterna kunna:
• Förklara hur rörelser i marken påverkar geokonstruktioner och samverkan mellan struktur och jord.
• Dimensionera olika typer av pålar med asveende på stabilitet.
• Beskriva olika typer av jordarmering.
• Dimensionera spontkonstruktioner med avseende på geoteknisk och strukturell stabilitet.
• Dimensionera plattgrundläggningar med avseende på jorddynamiska aspekter.
• Beskriva dimensioneringsaspekter av grundläggningar på berg.
Notera att alla föreläsningar och övningar kommer att hållas på engelska
Kunskaper i geoteknik eller grundläggningsteknik samt strukturmekanik, strukturteknik om totalt minst 12 hp motsvarande innehåll i kurser AF1601 eller AE1106 och AF1005.
Gymnasiekurserna Eng B/6.
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Ten1-tentamina, 4,5 hp
Övn1-övningar, 3,0 hp
Ten1-tentamina, 4,5 hp
Övn1-övningar, 3,0 hp