AG2116 City Networks in Regional Contexts 7,5 hp

The course is focused on cities and city networks and their role for sustainable development, competitiveness and territorial cohesion.
The increasing integration on regional, European and global level are of great importance both for cities in networks and individual cities with respect to strenghten the competetiveness and the image of cities of various kinds and locations. Urban planning, including city marketing and urban reconstruction strategies, will also be discussed in the course.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Fokus i kursen ligger på städer, stadsnätverk och deras roll för hållbar utveckling,
konkurrenskraft och territoriell sammanhållning. Olika grundprinciper för
utveckling på urban och regional nivå diskuteras i relation till rådande nationella
2023-02-17
2 (6)
och europeiska policyer. Bland annat diskuteras konceptet om polycentriskt
funktionella stadsregioner, vilket enligt Lissabonagendan är av stor vikt för att höja
konkurrenskraften för den Europeiska unionen. Dock skiljer sig förutsättningarna
för polycentrisk utveckling gällande placering, storlek, kompakthet, tillgänglighet
och struktur, och detta betonas i kursen ur ett analytiskt perspektiv. En del
kursmoment syftar till att ge inblick i hur olika urbana strukturer omformar de
ekonomiska och sociala förutsättningarna i storstadsregioner, mindre bebyggelser
och landsbygdsområden i olika regionala och nationella miljöer.
Den ökade integrationen på en regional, europeisk och global nivå är av största vikt
för såväl städer i nätverk som enskilda städer när det gäller att stärka
konkurrenskraften och bilden av olika slags städer och platser. Stadsplanering
inklusive stadsmarknadsföring och strategier för återuppbyggnad av stadsmiljöer,
kommer också att diskuteras i kursen. Det gäller också städer i perifera områden där
förutsättningarna för stadsnätverk skiljer sig gentemot städer i mer tätbefolkade
regioner där tillgängligheten är bättre. Således kommer olika städer, stadssystem
och stadsnätverk att analyseras och utvärderas såväl under föreläsningar som i
litteratur och andra skrifter.
Projektet innefattar såväl föreläsningar som skrifter. Det kommer att finnas
assistenter tillgängliga för projektet för att övervaka studentgrupperna.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenterna:
- vara medvetna om olika teorier om urban utveckling och förändring samt
territoriell sammanhållning och dess påverkan på makro-, meso- och mikronivå
- kunna analysera interaktionen mellan enskilda städer i nätverk och deras betydelse
för den regionala utvecklingen
- kunna analysera och utvärdera förutsättningarna för olika städer för att kunna höja
sin konkurrenskraft på nationell och internationell nivå, samt för städer som
pådrivande av utvecklingen
- vara bekanta med olika urbana strukturella koncept och kunna applicera dessa i
planering och policy
- ha kunskap om stadsmarknadsföring och kunna utveckla strategier för att stärka
konkurrenskraften för enskilda städer.
Kursupplägg
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Totalt 150 hp varav minst 30 hp inom arkitektur, samhällsplanering, nationalekonomi eller miljövetenskap
Engelska 6
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL3 - Individuell uppgift, 2,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- LAB1 - Datalab, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO2 - Gruppinlämningsuppgift, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kurswebb
Ytterligare information om kursen kan hittas på kurswebben via länken nedan. Information på kurswebben kommer framöver flyttas till denna sida.
Kurswebb AG2116Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
It will be required to make use of computer capacity for writing, analysis and presentation.