AG2128 Stadsutveckling och planering 7,5 hp

Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
I kursen behandlas samtida perspektiv på stadsutveckling och planering i praktik och teori. Kursen fokuserar dels mot teorier om, dels mot praktisk tillämpning av:
- strategisk planering
- Urban design och plangenomförande
som övergripande angreppssätt i dagens stadsutveckling och planering. Kursen syftar därigenom till att utveckla kunskaper avseende under vilka förutsättningar stadsutveckling och planering bedrivs idag; vilka ideal och trender som dominerar samtida planering; olika teoretiska perspektiv på strategisk planering, och urban design, samt hur dessa angreppssätt tillämpas i praktiken.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för förutsättningar för stadsutveckling idag;
- redogöra för trender i dagens urbana utvecklingsplanering;
- analysera planeringens praktik utifrån en teoretisk förståelse av strategisk planering, urban design och plangenomförande;
- Formulera och föreslå övergripande utvecklingsstrategier i konkreta fall
Kursupplägg
Kursen omfattar föreläsningar, seminarier och ett projektarbete. Genom föreläsningar förmedlas kursens huvudsakliga innehåll utifrån såväl ett teoretiskt som ett praktiskt perspektiv. Seminarierna syftar till att fördjupa förståelsen för vad strategisk planering, platsmarknadsföring och urban design är eller kan vara. Genom ett projektarbete tillämpas de teoretiska kunskaper och erfarenheter som vunnits under kursen genom att studenterna formulerar övergripande strategier och producerar verklighetsanknutna dokument/planer för stadsutveckling, t.ex. visions- och strategidokument, marknadsföringsplan, tävlingsprogram/gestaltningsprogram.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
180 hp inklusive 45 hp inom arkitektur, samhällsplanering, samhällsekonomi, miljövetenskap eller samhällsbyggnadsteknik
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas vid kursstarten
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LIT1 - Literaturuppgifter, 2,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- PRO4 - Projekt, 3,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Individuell uppgift, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Tentamen (TEN2; 3hp)
Projektuppgift (PRO2; 4,5 hp)
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kurswebb
Ytterligare information om kursen kan hittas på kurswebben via länken nedan. Information på kurswebben kommer framöver flyttas till denna sida.
Kurswebb AG2128