In lectures and computer labs different tools for spatial (quantitative) and statistic analysis are presented and discussed. A successful use of these tools depends however not only on the tool itself, but also on the accessibility of relevant and reliable data, an adequate analysis of the output and a critical discussion of the results. Therefore it is important to prepare each analysis carefully and consider issues as scale, problem definition, time limitations, selection of tool(s), the (technical) limitations of the tool, input/output data (availability and quality), and anticipated results.
AG2130 Tillämpad urban och regional analys 7,5 hp

Information per kursomgång
Information för VT 2026 Start 2026-03-16 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2026-03-16 - 2026-06-01
- Perioder
VT 2026: P4 (7.5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
60010
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AG2130 (VT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Planerare behöver verktyg för att analysera data och därmed kunna identifiera
nutida utvecklingsområden och framtida behov. Analyserna möjliggör identifikationen av utvecklingsstrategier och utgångspunkter för beslutsfattande. När teknik förbättras, utvecklas nya användningsområden för GIS och andra
analytiska verktyg. Som planerare behöver du ha kunskap om dessa verktyg för insamling av geografisk information och hur de kan bidra till planeringens praktik och forskning.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenterna kunna
- applicera de grundläggande funktionerna av olika verktyg för rumslig (kvantitativ) och statistisk analys,
- designa och tillämpa en analys av ett praktiskt problem i planeringsprocessen genom att använda t.ex. GIS eller statistiska verktyg,
- presentera resultatet av olika typer av analyser genom att effektivt använda sig av olika visuella presentationstekniska hjälpmedel
- kritiskt reflektera kring fördelar och begränsningar av olika
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Totalt 180 hp varav minst 90 hp inom arkitektur, samhällsplanering eller miljövetenskap eller 60 hp inom mastersprogrammet hållbar samhällsplanering och stadsutformning.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- PRO2 - Projekt, 3,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- LIT2 - Litteraturuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- LAB2 - Datalab, 2,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Övrig information
Äldre kurskod AG2119