Kursen består av seminarier som behandlar olika ämnen inom kursens huvudtema. Tyngdpunkten i kursen ligger på deltagarnas engagemang, hög nivå av förståelse för den tilldelade obligatoriska litteraturen, gästföreläsare, en kort tentamen samt de allmänna diskussionerna i samband med respektive tema. Dessutom förväntas en stark prestation och hög akademisk kvalitet i sluttentamina, presentation, affisch eller film från varje deltagare.
AG2185 Högre seminarier om studier av offentliga platser och urbana rum 3,0 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AG2185 (VT 2016–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Målet med kursen är att ge ett avancerat symposium och diskussionsforum som kommer att återkoppla till de stora frågorna inom programmet, med ett unikt fokus på den ständigt föränderliga karaktären i städer och storstadsregioner. Genom ett antal utvalda temaseminarier integrerar kursen de viktigaste frågorna inom urbanismen genom en ny teoretisk strategi och en ny diskursstrategi som betonar vikten av stadsrummet för det sociala livet, fastigheter, ekonomi, stadsutveckling samt utrymmes- och demokratipolitik. Studenten förväntas presentera avancerade korta uppsatser, diskutera, debattera och argumentera för sina unika synpunkter. Presentationer av olika teman kommer att utföras av KTH:s fakultet och internationella gäster tillsammans med gruppdiskussioner kommer att kontextualisera dagens urbanism och dess möjligheter och potential. Det högre seminariet kräver ett aktivt deltagande i diskussionerna och en välskriven uppsats. Kursen ger en sammanfattning och ett avslut för avancerade studier i urbanism.
Lärandemål
Efter att ha uppnåt kurskraven ska studenten kunna:
- Ta itu med och förstå de snabba krafter inom urban förändring som påverkar det offentliga rummet och samverkan mellan olika delar av urbanism: fastigheter, politik, ekonomi, kultur och arv.
- Visa en fördjupad förståelse för de komplexa och inbördes relaterade frågorna inom urbanism, särskilt de interna och externa faktorer som utgör, formar och omvandlar det offentliga rummet.
- Kritiskt analysera de utvalda teorierna och att teoretisera de rumsliga metoder som uppkommer ur studentens egna kritiska relektioner i ämnet.
- Utveckla ett kritiskt perspektiv och en kritisk synvinkel som utgår från en mer djupgående förståelse av teori, praktik och spekulation på detta område.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Tre års studier i stadsplanering, arkitektur, stadsbyggnad eller landskapsarkitektur. Kursen är inte öppen för internationella utbytesstudenter.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- INL2 - Individuell inlämning (papper, poster eller video), 1,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN1 - Tentamen, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.