Hoppa till huvudinnehållet

AG2185 Högre seminarier om studier av offentliga platser och urbana rum 3,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan AG2185 (VT 2016–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Kursen består av seminarier som behandlar olika ämnen inom kursens huvudtema. Tyngdpunkten i kursen ligger på deltagarnas engagemang, hög nivå av förståelse för den tilldelade obligatoriska litteraturen, gästföreläsare, en kort tentamen samt de allmänna diskussionerna i samband med respektive tema. Dessutom förväntas en stark prestation och hög akademisk kvalitet i sluttentamina, presentation, affisch eller film från varje deltagare.

Kursinnehåll

Målet med kursen är att ge ett avancerat symposium och diskussionsforum som kommer att återkoppla till de stora frågorna inom programmet, med ett unikt fokus på den ständigt föränderliga karaktären i städer och storstadsregioner. Genom ett antal utvalda temaseminarier integrerar kursen de viktigaste frågorna inom urbanismen genom en ny teoretisk strategi och en ny diskursstrategi som betonar vikten av stadsrummet för det sociala livet, fastigheter, ekonomi, stadsutveckling samt utrymmes- och demokratipolitik. Studenten förväntas presentera avancerade korta uppsatser, diskutera, debattera och argumentera för sina unika synpunkter. Presentationer av olika teman kommer att utföras av KTH:s fakultet och internationella gäster tillsammans med gruppdiskussioner kommer att kontextualisera dagens urbanism och dess möjligheter och potential. Det högre seminariet kräver ett aktivt deltagande i diskussionerna och en välskriven uppsats. Kursen ger en sammanfattning och ett avslut för avancerade studier i urbanism.

Lärandemål

Efter att ha uppnåt kurskraven ska studenten kunna:

  • Ta itu med och förstå de snabba krafter inom urban förändring som påverkar det offentliga rummet och samverkan mellan olika delar av urbanism: fastigheter, politik, ekonomi, kultur och arv.
  • Visa en fördjupad förståelse för de komplexa och inbördes relaterade frågorna inom urbanism, särskilt de interna och externa faktorer som utgör, formar och omvandlar det offentliga rummet.
  • Kritiskt analysera de utvalda teorierna och att teoretisera de rumsliga metoder som uppkommer ur studentens egna kritiska relektioner i ämnet.
  • Utveckla ett kritiskt perspektiv och en kritisk synvinkel som utgår från en mer djupgående förståelse av teori, praktik och spekulation på detta område.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Tre års studier i stadsplanering, arkitektur, stadsbyggnad eller landskapsarkitektur. Kursen är inte öppen för internationella utbytesstudenter.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Democracy and Public Space: The Physical Sites of Democratic Performance, John R. Parkinson 2012, Oxford: Oxford University Press.
Common Ground: Readings and Reflections on Public Space (The Metropolis and Modern Life) Anthony M. Orum and Zachary P. Neal  2009, London: Routledge.
Public Space: The Management Dimension. Matthew Carmona, Claudio de Magalhães and Leo Hammond (Editors) 2008, London: Routledge
Transcultural Cities: Border-Crossing and Placemaking, 2013 Jeffrey Hou London: Routledge
Reconnecting the City: The Historic Urban Landscape Approach and the Future, 2014 Francesco Bandarin and Ron van Oers, New York: John Wiley & Sons.
Urban Design in the Real Estate Development Process 2011 Steve Tiesdell and David Adams, New York: Wiley-Blackwell.
Space, Place, Life: Learning from Place  Brian Evans (Editor), Frank McDonald 2001 London: Routledge.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL2 - Individuell inlämning (papper, poster eller video), 1,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • TEN1 - Tentamen, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Samhällsbyggnad

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Tigran Haas (tigran.haas@abe.kth.se)