Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

AH1021 Stads- och trafikplanering, grundkurs 7,5 hp

Kursen ger kunskap om stadens bebyggelse och funktioner i ett historiskt perspektiv med betoning på sambandet mellan trafik och bebyggelse på översiktlig nivå. I en översiktsplan vägs olika allmänna intressen mot varandra som vägledning för den mera detaljerade planering som sker inför exploateringar av olika slag. I kursen ingår projektarbete i grupp där studenterna gör en sådan plan för en ort eller en stadsdel på basis av studier av målsättningar, planeringsförutsättningar och prognoser.

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan AH1021 (HT 2012–)
Rubriker med innehåll från kursplan AH1021 (HT 2012–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Metodik för analys, utformning och utvärdering av nät och trafikanläggningar för olika trafikslag.

  • Metodik för framtagning av program, planeringsförutsättningar och utvärdering av trafikanläggningar.

  • Övergripande sammanhang av transportplanering

  • Den lugna gatan ”Traffic calmiming”

  • Planeringsbegrepp, teorier, metoder och mål för stadsplaneringen under 1900-talet baserat på svenska och internationella exempel.

  • Beräkningar av trafikmiljöeffekter inklusive buller och avgaser

  • Historisk översikt av sambandet mellan transportteknisk utveckling, lokalisering och stadsutveckling.

  • Exkursion i Stockholmsområdet för studium av ”stadens årsringar”, samband mellan verklig utformning och plan.

  • Korta övningsuppgifter med tillämpning av olika teorier och metoder.

  • Projektarbete med framtagning av översiktsplan för en stadsdel med användning av ArcGIS-programmet.

Lärandemål

Kursen skall ge en grundläggande överblick av teori och metoder för analys och planering av stadsmiljöer, transportsystemet och deras samspel med stadsmiljön. Kursen ger praktisk träning i att framställa ett planringsdokument i ArcGIS av översiktsplan omfattande bebyggelse och transportsystemet. Syftet är också att förbättra förmågan att arbeta i grupp med trafikplanering, design och presentation av planer och lösningar avseende trafiksystem och stadsutveckling. Vid slutförd kurs ska studenten:

  • Ha förvärvat en grundläggande förståelse om stadens bebyggelse och funktioner i ett historiskt perspektiv med betoning på sambandet mellan trafik och bebyggelse.
  • Förstå grundliga Planeringsbegrepp, teorier, metoder och mål för stadsplaneringen under 1900-talet baserat på svenska och internationella exempel.
  • Kunna tillämpa metodik för framtagning av program, planeringsförutsättningar, analys, utformning utvärdering av nät och trafikanläggningar för olika trafikslag.
  • Kunna framställa en formell översiktsplan för en stadsdel med användning av ArcGIS programmet.
  • Ha förvärvat en grundläggande förståelse för sambandet mellan transportteknisk utveckling, lokalisering och stadsutveckling.
  • Identifiera trafikmiljöeffekter på det bebyggda området
  • Ha förvärvat grundläggande färdighet i att på ett pedagogiskt sätt presentera och argumentera för förslag till ny översiktsplan.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande högskolebehörighet dvs dokumenterad avslutad gymnasieutbildning.

Kurslitteratur

  • Kurskompendium i trafikplanering samt utdrag ur planeringsanvisningar och internationell litteratur ska läggas på BILDA.
  • Lugna gatan (Kommunförbundet 1998)
  • TRAST;Trafik för en attraktiv stad (Vägverket och Kommunförbundet 2004)
  • Vägar och gators utformning (VGU 2004) Vägverket och Kommunförbundet.
  • Stadsplanera (Boverket 2003)
  • Stadsplanering i Sverige (Åström 2003)
  • Trafiken i den hållbara staden (Christer Hydén 2008)

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • ÖVN1 - Övningsuppgift, projektarbete, 4,5 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

  • TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • ÖVN1 - Övningsuppgift, projektarbete, 4,5 hp, betygsskala: P, F

Övriga krav för slutbetyg

Godkänd tentamen (TEN1; 3 hp) och övnings- och projektuppgifter (ÖVN1; 4,5 hp).

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Samhällsbyggnad, Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Övrig information

Gammal kod: 1N1201